להודעה זו כקובץ לחץ כאן

לצפייה בחוברת עיקרי תכניות העבודה של בנק ישראל לשנת 2025

 

בנק ישראל מפרסם היום לציבור את עיקרי תכנית העבודה ואת התקציב לפעילותו המנהלית בשנת 2025. המועצה המנהלית של הבנק[1] דנה בתכנית העבודה השנתית שלו, אישרה את התקציב השנתי לפעילותו המנהלית, והניחה את התקציב על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב מחוק בנק ישראל, התש"ע-2010.

תכנית העבודה ותקציב הבנק לשנת 2025 משלבים צעדים להשגת היעדים האסטרטגיים של הבנק, לצד צעדים למתן מענה לאתגרים המיוחדים הניצבים בפני המשק הישראלי וזאת בהתאם להתפתחויות, לשינויים ולסיכונים בכלכלה העולמית והמקומית. תכנית זו כוללת פעילות ענפה בתחומים רבים בהתאם לתפקידיו הסטטוטוריים של הבנק.

 

להלן היעדים שהציבה הנהלת הבנק לעבודת הבנק בשנים הקרובות:

  • התאמת המדיניות המוניטרית לסביבה המשתנה;
  • חיזוק המערכת הפיננסית ועמידותה של הכלכלה הישראלית בפני משברים;
  • קידום מתמיד של המחקר על הכלכלה הישראלית והבין-לאומית;
  • ניהול יתרות מטבע החוץ של המדינה;
  • גיוון יכולות איסוף, מיצוי והנגשה של מידע ומחקר כלכלי לחוקרים ולמקבלי החלטות;
  • קידום תשתיות פיננסיות ואמצעי תשלום דיגיטליים במשק הישראלי;
  • עידוד התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית;
  • הקמה וניהול של מאגר נתוני האשראי ואסדרת מערך השיתוף בנתוני אשראי;
  • שמירה על זכויות הלקוחות, שיפור יכולת המיקוח שלהם וצמצום פערי מידע;
  • הידוק הקשר של בנק ישראל עם הציבור והגברת הנגישות של שירותים פיננסים;
  • יישום "חוק קרן אזרחי ישראל, התשע"ד-2014";
  • הגברת שיתוף הפעולה עם מוסדות בין-לאומיים ועם בנקים מרכזיים ורגולטורים בחו"ל;
  • התאמת משאבי בנק ישראל לסביבה המשתנה.

 

תקציב הבנק

תקציב בנק ישראל מתייחס  לפעילות המנהלית של הבנק, הנדרשת לביצוע תפקידיו ולהשגת יעדיו.

בהתאם לחוק בנק ישראל, תקציב הבנק מחולק למספר תחומי פעולה: 1) מטה וסיוע (תקציבי ההוצאה של הגופים העוסקים בניהול הבנק ובמתן שירותים ותמיכה); 2) ביצוע תפקידי הבנק (תקציבי ההוצאה של חטיבות הליבה); 3) גמלאות; 4) השקעות; 5) הכנסות; 6) עתודה; 7) הדפסת כסף; 8) ניהול כספי הקרן לאזרחי ישראל; 9) שיתוף נתוני אשראי.

פעילותו של בנק ישראל בשנת 2024 הושפעה רבות מהאירועים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". בנק ישראל היה שחקן מרכזי בהובלת ההתמודדות של המשק הישראלי עם השפעות המלחמה. פעלנו כדי לייצב את הפעילות בשווקים הפיננסיים; הובלנו מתווים בנקאיים להקלה על משרתי המילואים ועל אוכלוסיות נוספות שנפגעו מהמלחמה; שימשנו גורם מרכזי בייעוץ הכלכלי לממשלה והשפענו רבות על עיצוב המדיניות הפיסקלית; הבטחנו את המשך הפעילות היעילה של מערכות התשלומים והמזומן; ופעלנו להבטחת ההמשכיות העסקית של הבנק וחטיבותיו.  כל אלו בסיוע הדוק ויעיל של חטיבות הבנק התומכות בעובדים המגויסים ובהיבטי הטכנולוגיה והנתונים.

ברבעון הראשון של שנת 2024 חווינו גיוס משמעותי למילואים של עובדי הבנק, כאשר בהמשך מספר העובדים המגויסים פחת בהדרגה והתייצב. חרף המחסור בכוח אדם, בנק ישראל יזם והוביל פעולות ותוכניות רבות לטובת המשק נוכח המציאות הבלתי צפויה ואי הוודאות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".  

לאתגרים הייחודיים כאמור בפניהם עומדת מדינת ישראל, נוספו  אתגרים בתחום המוניטרי – האינפלציה שמולה מדינת ישראל והעולם כולו מתמודדים.

תכנית העבודה לשנת 2025 משלבת צעדים להשגת היעדים האסטרטגיים של הבנק, לצד צעדים למתן מענה לאתגרים המיוחדים הניצבים בפני המשק הישראלי, לאי וודאות באשר להתפתחויות בזירות השונות, לשינויים ולסיכונים בכלכלה המקומית והעולמית. אלו כוללים במיוחד קידום צעדים מיידים לתמיכה במשק להתמודדות עם המשמעויות הכלכליות של מלחמת "חרבות ברזל" וביצוע תכניות והתאמות ייעודיות בבנק בשל כך.

בשל המלחמה וההשלכות הכלכליות המהותיות שנלוות למצב זה, תכניות העבודה של הבנק מגובשות ומוצגות בשנה הזו מתוך ידיעה ברורה שהן בסיס לשינויים בהתאם להתפתחויות בזירה החיצונית והפנימית. במובן הזה האתגר המובנה במציאת האיזון הנכון בין הפעולות השוטפות בבנק, לבין קידום האסטרטגיה ויוזמות חדשות מקבל משנה תוקף.

התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2025 מסתכם ב-1,301.4 מיליון ש"ח, ומשקף גידול של 4.2% ביחס לשנת 2024. עיקרו נובע מהגידול בתקציב בנושאים קשיחים כגון הדפסת הכסף, ניהול כספי קרן אזרחי ישראל לרווחי הגז ותקציב השכר והגמלה בעקבות הסכמי השכר הקיימים. תקציב הבנק ללא הדפסת כסף, ניהול כספי קרן אזרחי ישראל לרווחי הגז ושיתוף נתוני אשראי לשנת 2025 מסתכם ב- 1,070.9 מיליון ש"ח, ומשקף גידול של 3.2% ביחס לשנת 2024.  

לאור אי הוודאות הרבה הקיימת כמפורט לעיל, ובמסגרת מאמצי הבנק לטייב ולהקטין את תקציב הבנק, הגדלנו את הגמישות בעתודה וחל גידול בתקציב זה.

להלן הסעיפים בהם נרשמו השינויים העיקריים בתקציב בנק ישראל לשנת 2025[2]:

הדפסת כסף – תחום פעולה הדפסת הכסף יעמוד בשנת 2025 על 127.9 מיליוני ש"ח, גידול בסך 19.8 מיליון ש"ח (18.3%+) ביחס לשנת 2024. הגידול בשנת 2025 נובע מהביקוש למזומנים במשק ומבוסס על מודל המלאי של הבנק המשמש כלי עזר מרכזי לקבלת החלטות, ובהתאם למדיניות הבנק לאספקה סדירה ורציפה של מטבע למחזור, בשגרה ובחירום. ככזה, תקציב זה הוא קשיח ומחייב הקצאת משאבים  על מנת לענות על הביקוש למזומן ולתרחישים שונים המשפיעים עליו. התקציב מושפע מהותית משינויים בשע"ח, בעלות חומרי גלם, הובלה, ומעלויות וכמויות ייצור בפועל.

שיתוף נתוני אשראי – בחודש אפריל 2019 הושקה לציבור המערכת לשיתוף נתוני אשראי, בהתאם לחוק נתוני אשראי התשע"ו-2016. התקציב משקף את העלות של מכלול הפעולות הנדרשות על פי החוק, ויעמוד בשנת 2025 על 93.5 מיליון ₪, קיטון בסך 2.3 מיליון ש"ח (2.4%-) ביחס לשנת 2024. התקציב כולל תכנון פרויקט "מאגר אשראי לעסקים", שמטרתו להגביר את הנגישות לאשראי לעסקים ואת התחרות במשק הישראלי אך יישומו עלול להיות  מורכב וכרוך בעלויות גבוהות במיוחד.

ניהול כספי הקרן לאזרחי ישראל – התקציב של המחלקה לניהול כספי הקרן אזרחי ישראל יעמוד בשנת 2025 על 9.1 מיליוני ש"ח, גידול בסך 1.7 מיליון ש"ח (23.4%+) ביחס לשנת 2024. בהתאם לחוק הקרן לאזרחי ישראל, התשע"ד-2014, הוקמה קרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט שתיקרא "קרן לאזרחי ישראל" (להלן: "הקרן"). מטרת הקרן לנהל את הכנסות המדינה מההיטל בראייה כלכלית ארוכת טווח לשם השאת תשואתם ובמטרה לאפשר לדורות הבאים ליהנות מהתמורה בגין משאב טבע זה. נכסי הקרן ינוהלו באמצעות מחלקה ייעודית, שהוקמה בבנק ישראל, ומוסדות הקרן (מועצת הקרן וועדת ההשקעות) שנוסדו במהלך שנת 2022. מוסדות הקרן מתווים את מדיניות ההשקעה ופעולות ההשקעה בפועל מבוצעות על ידי המחלקה הייעודית בבנק ישראל. הגידול בתקציב הקרן, מלבד השכר, מיועד עבור  ייעוץ חיצוני ומאגרי מידע התואמים את מגוון ההשקעות של הקרן.

התקציב לשנים הבאות – תקציב ההרשאה להתחייב לשנים הבאות מסתכם ב-823.6 מיליון ₪, מתוכו 37% מיועד להתחייבויות עתידיות בגין הדפסת כסף ו-26% בגין המאגר לשיתוף נתוני אשראי.  

 

תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות של יתרות מטבע חוץ, וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל ובדוח ניהול היתרות.

 

לוח א' – תקציב בנק ישראל לשנת 2025

(נתונים כספיים מוצגים באלפי שקלים חדשים)

 

2025

תקציב   2024

ביצוע התקציב בשנת 2023

התקציב

הרשאה להתחייב

שיא כוח האדם

בנק ישראל

= = = = = =

1,301,420

= = = = =

823,619

= = = = =

968.4

= = =

1,249,273

= = = = =

1,033,523

= = = = =

סה"כ ללא הדפסת כסף, ניהול כספי הקרן לאזרחי ישראל ושיתוף נתוני אשראי

1,070,908

304,096

894.9

1,037,994

883,541

==========

= = = = =

= = = = =

= = =

= = = = =

= = = = =

01

מטה וסיוע

319,669

54,172

381.6

308,283

269,965

02

ביצוע תפקידי הבנק

317,004

26,537

501.3

309,567

274,293

04

גמלאות

332,086

201

 

330,244

297,538

05

השקעות

78,530

96,185

 

68,134

51,487

06

הכנסות

(9,381)

 

 

(9,531)

(9,742)

07

עתודה

33,000

127,000

12

31,297

 

08

הדפסת כסף

127,892

306,614

 

108,097

76,352

09

ניהול כספי הקרן לאזרחי ישראל

9,115

1,370

14

7,384

1,753

10

שיתוף נתוני אשראי

93,505

211,540

59.5

95,797

71,876

 

 

 

[1] המועצה המנהלית הינה גוף שתפקידו לפקח על הפעילות המנהלית של בנק ישראל, מכוח חוק בנק ישראל, התש"ע-2010. המועצה מורכבת ברובה מנציגי ציבור.

 

[2] בנוסף, לתקציב השכר והגמלה.