תערוכה נומיסמטית- חלק ג'
מטבעות בשימוש בארץ ישראל והטביעה היהודית בימי קדם
משיבת ציון ועד התקופה העות'מאנית
רעיון טביעת המטבעות הגיע אל אזורנו בשלב מאוחר יותר, כמאתיים שנה לאחר המצאת המטבע, במהלך תקופת השלטון הפרסי, והמטבעות הראשונים הוטבעו בארץ ישראל לא לפני המאה החמישית לפסה"נ.
מטבעות הוטבעו תחילה בערי החוף (עזה, אשקלון ואשדוד) ולאחר מכן גם בשומרון וביהודה.
הטבעת מטבעות על-ידי יהודים בארץ ישראל החלה במאה הרביעית לפסה"נ, ולראשונה גם נטבעו מטבעות בירושלים.
במהלך 2500 השנים האחרונות, מראשית הטביעה באזורנו ועד העת המודרנית, הילכו בארץ ישראל הן מטבעות שנטבעו בידי יהודים בתקופות של עצמאות או בתקופות של מרד בשלטון זר ושאיפה לעצמאות, וכן מטבעות שנטבעו ע"י שלטונות שאינם יהודיים, הן בארץ ישראל והן מחוצה לה.
משיבת ציון ועד התקופה העות'מאנית
רעיון טביעת המטבעות הגיע אל אזורנו בשלב מאוחר יותר, כמאתיים שנה לאחר המצאת המטבע, במהלך תקופת השלטון הפרסי, והמטבעות הראשונים הוטבעו בארץ ישראל לא לפני המאה החמישית לפסה"נ.
מטבעות הוטבעו תחילה בערי החוף (עזה, אשקלון ואשדוד) ולאחר מכן גם בשומרון וביהודה.
הטבעת מטבעות על-ידי יהודים בארץ ישראל החלה במאה הרביעית לפסה"נ, ולראשונה גם נטבעו מטבעות בירושלים.
במהלך 2500 השנים האחרונות, מראשית הטביעה באזורנו ועד העת המודרנית, הילכו בארץ ישראל הן מטבעות שנטבעו בידי יהודים בתקופות של עצמאות או בתקופות של מרד בשלטון זר ושאיפה לעצמאות, וכן מטבעות שנטבעו ע"י שלטונות שאינם יהודיים, הן בארץ ישראל והן מחוצה לה.
המטבעות היהודיים הראשונים שנטבעו בארץ ישראל – שיבת ציון והתקופה הפרסית (538–333 לפסה”נ)
המטבעות הראשונים שטבעו יהודים בעת העתיקה נטבעו בארץ ישראל תחת שלטון זר. מטבעות אלו היו עשויים כסף ורובם היו קטנים מאוד. הכתובות על גבם היו לרוב בכתב העברי הקדום ולעיתים בכתב הארמי.
הידעת?
בעקבות הצהרת כורש (מלך פרס) שבו רבים מגולי בבל לארץ. הם הביאו עמם את השפה הארמית והכתב היהודי (המרובע) בו אנו משתמשים היום. עם זאת כל מטבעות היהודים בעת העתיקה, כמעט ללא יוצא מן הכלל, נושאים עליהם כתובות בכתב העברי הקדום אשר היה בשימוש נפוץ בימי בית ראשון ועד גלות בבל
בתמונה:
מטבע כסף זעיר מטיפוס "יהד" (ירושלים, מאה רביעית לפסה"נ);
בצידו האחד פרח השושן ובצידו השני, עיט פרוש כנפיים ולצידו, בכתב עברי קדום, המילה "יהד", כינויה של יהודה בתקופה הפרסית.
הידעת?
בהשראת מטבע זה עוצב המטבע בעריך 1 ₪ של מדינת ישראל (מסדרת האגורות והשקל החדש, שהונפקה החל משנת 1985). כעת, השם "יהד", בכתב העברי הקדום, מופיע עליו לצד השושן. כתב זה מופיע גם על מטבעות מודרניים נוספים מאותה הסדרה (5 אג', 10 ₪).
הידעת?
בעקבות הצהרת כורש (מלך פרס) שבו רבים מגולי בבל לארץ. הם הביאו עמם את השפה הארמית והכתב היהודי (המרובע) בו אנו משתמשים היום. עם זאת כל מטבעות היהודים בעת העתיקה, כמעט ללא יוצא מן הכלל, נושאים עליהם כתובות בכתב העברי הקדום אשר היה בשימוש נפוץ בימי בית ראשון ועד גלות בבל
בתמונה:
מטבע כסף זעיר מטיפוס "יהד" (ירושלים, מאה רביעית לפסה"נ);
בצידו האחד פרח השושן ובצידו השני, עיט פרוש כנפיים ולצידו, בכתב עברי קדום, המילה "יהד", כינויה של יהודה בתקופה הפרסית.
הידעת?
בהשראת מטבע זה עוצב המטבע בעריך 1 ₪ של מדינת ישראל (מסדרת האגורות והשקל החדש, שהונפקה החל משנת 1985). כעת, השם "יהד", בכתב העברי הקדום, מופיע עליו לצד השושן. כתב זה מופיע גם על מטבעות מודרניים נוספים מאותה הסדרה (5 אג', 10 ₪).
התקופה ההלניסטית (333–168 לפסה”נ)
אלכסנדר מוקדון, אשר עמד בראש צבא היוונים והמוקדונים, יצא למלחמה נגד פרס וכבש את מרבית שטחי האימפריה הפרסית.
בעקבות כך התפתחה התרבות ההלניסטית אשר נוצרה כתוצאה משילוב תרבות יוון העתיקה עם תרבויות המזרח הקדום, לרבות תרבויות שהתקיימו באזורנו.
אלכסנדר היה השליט הראשון שהבין את עוצמת המטבע ככלי פרסום. מטבעותיו, עליהם הונצחה דמותו, היו פופולאריים מאוד בכל רחבי העולם העתיק. החל מימיו, דיוקן השליט הפך לדגם שכיח על פני מטבעות.
בתמונה העליונה:
טטרדרכמה של אלכסנדר הגדול – ממיטבעת עכו;
על פני המטבע ראשו של אלכסנדר עוטה עור אריה (דימוי להרקלס) ועל גב המטבע זאוס יושב על כס
בעקבות כך התפתחה התרבות ההלניסטית אשר נוצרה כתוצאה משילוב תרבות יוון העתיקה עם תרבויות המזרח הקדום, לרבות תרבויות שהתקיימו באזורנו.
אלכסנדר היה השליט הראשון שהבין את עוצמת המטבע ככלי פרסום. מטבעותיו, עליהם הונצחה דמותו, היו פופולאריים מאוד בכל רחבי העולם העתיק. החל מימיו, דיוקן השליט הפך לדגם שכיח על פני מטבעות.
בתמונה העליונה:
טטרדרכמה של אלכסנדר הגדול – ממיטבעת עכו;
על פני המטבע ראשו של אלכסנדר עוטה עור אריה (דימוי להרקלס) ועל גב המטבע זאוס יושב על כס
בתמונה התחתונה:
שקל צורי (מטבע כסף של העיר צור);
על פניו תואר ראשו של הגיבור היווני הרקלס, ועל גבו עיט, שבין ציפורניו חרטום של ספינה, סמל לעוצמתה הימית של צור. משמעות הכתובת היוונית שעל המטבע "צור קדושה ועיר מקלט".
הידעת?
השקל הצורי הוא המטבע ששימש בתקופה ההלניסטית המאוחרת ועד המרד הגדול לתרומת "מחצית השקל" לבית המקדש. הוא נבחר בשל האחוז הגבוה של כסף נקי שהכיל
שקל צורי (מטבע כסף של העיר צור);
על פניו תואר ראשו של הגיבור היווני הרקלס, ועל גבו עיט, שבין ציפורניו חרטום של ספינה, סמל לעוצמתה הימית של צור. משמעות הכתובת היוונית שעל המטבע "צור קדושה ועיר מקלט".
הידעת?
השקל הצורי הוא המטבע ששימש בתקופה ההלניסטית המאוחרת ועד המרד הגדול לתרומת "מחצית השקל" לבית המקדש. הוא נבחר בשל האחוז הגבוה של כסף נקי שהכיל
ימי בית חשמונאי (168–37 לפסה”נ)
המרד החשמונאי כנגד השלטון הסלווקי (168 לפסה"נ ואילך) פרץ בשל גזרות ושינויים שונים שהנהיגו הסלווקיים כנגד היישוב היהודי בארץ. את המרד, כנגד כוחותיו של אנטיוכוס הרביעי (אפיפנס), הנהיגו מתתיהו ובניו ממודיעין. יהודה המכבי ואחיו הובילו את המורדים לניצחון, לביטול גזרות הדת, לטיהור המקדש ולעצמאות יהודית. בעקבות העצמאות שהשיגה השושלת החשמונאית הוטבעו לראשונה בהיסטוריה היהודית מטבעות יהודיים תחת שלטון יהודי עצמאי. השליט החשמונאי הראשון שטבע מטבעות היה יהוחנן הורקנוס א' (סביב שנת 127 לפסה”נ) ואחד המטבעות הראשונים שטבע נשא דגם של קרני שפע וביניהן רימון. כל מטבעות החשמונאים היו עשויים ברונזה/ארד ורובם היו בגודל אחיד ובעריך אחיד של פרוטה. בתחילה הופיעו על המטבעות כתובות בעברית בכתב העברי הקדום ובהמשך אף כתובות ביוונית.
בתמונה העליונה:
מטבע ברונזה של יהוחנן הורקנוס הא'
על פניו צמד קרני שפע וביניהן רימון ועל גבו כתובת בכתב העברי הקדום בתוך זר: "יהוחנן הכהן הגדול וחבר היהודים"
הידעת?
מטבע זה של יהוחנן הורקנוס, ועליו דגם קרני השפע והרימון, היווה השראה למטבע המודרני בעריך 2 ₪.
בתמונה העליונה:
מטבע ברונזה של יהוחנן הורקנוס הא'
על פניו צמד קרני שפע וביניהן רימון ועל גבו כתובת בכתב העברי הקדום בתוך זר: "יהוחנן הכהן הגדול וחבר היהודים"
הידעת?
מטבע זה של יהוחנן הורקנוס, ועליו דגם קרני השפע והרימון, היווה השראה למטבע המודרני בעריך 2 ₪.
בתמונה התחתונה:
העתק מטבע ברונזה של מתתיה אנטיגונוס, אחרון השליטים החשמונאיים.
על פניו מנורת המקדש (מנורת שבעת הקנים) ועל גבו שולחן לחם הפנים, המקודשים שבכלי בית המקדש.
האם המטבע נראה לכם מוכר?
מטבע זה של מתתיה אנטיגונוס, ועליו מנורת שבעת הקנים, היווה השראה למטבע בעריך 100 שקלים מסדרת האגורות החדשות והשקל ולמטבע בעריך 10 אגורות מסדרת האגורות והשקל החדש המהלכת במחזור בישראל משנת 1985 ואילך.
הידעת?
החל ממטבעות החשמונאים ואילך מטבעות היהודים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, אינם נושאים דמויות אדם או חיה.
העתק מטבע ברונזה של מתתיה אנטיגונוס, אחרון השליטים החשמונאיים.
על פניו מנורת המקדש (מנורת שבעת הקנים) ועל גבו שולחן לחם הפנים, המקודשים שבכלי בית המקדש.
האם המטבע נראה לכם מוכר?
מטבע זה של מתתיה אנטיגונוס, ועליו מנורת שבעת הקנים, היווה השראה למטבע בעריך 100 שקלים מסדרת האגורות החדשות והשקל ולמטבע בעריך 10 אגורות מסדרת האגורות והשקל החדש המהלכת במחזור בישראל משנת 1985 ואילך.
הידעת?
החל ממטבעות החשמונאים ואילך מטבעות היהודים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, אינם נושאים דמויות אדם או חיה.
ימי בית הורדוס (40 לפסה”נ–44 לסה”נ)
בשנת 37 לפסה”נ נוצח מתתיה אנטיגונוס בידי הורדוס אשר כבש את ירושלים ושם קץ לשלטון בית חשמונאי.
רוב המטבעות שטבע המלך הורדוס קטנים וצנועים למדי, חלקם ממשיכים דגמים מימי החשמונאים וחלקם נושאים דגמים חדשים, כולם עשויים ברונזה בלבד. מטבעותיו היו המטבעות היהודיים הראשונים שנשאו כתובות ביוונית בלבד.
בתמונה:
מטבע ברונזה של המלך הורדוס.
על פניו צמד קרני שפע וביניהן קדוקאוס ועל גבו עוגן
הידעת?
הורדוס המלך היה גדול הבנאים של הארץ בעת העתיקה, עם זאת, מטבעותיו אינם מרשימים כלל ואין בהם כל עדות לדמותו המפוארת.
רוב המטבעות שטבע המלך הורדוס קטנים וצנועים למדי, חלקם ממשיכים דגמים מימי החשמונאים וחלקם נושאים דגמים חדשים, כולם עשויים ברונזה בלבד. מטבעותיו היו המטבעות היהודיים הראשונים שנשאו כתובות ביוונית בלבד.
בתמונה:
מטבע ברונזה של המלך הורדוס.
על פניו צמד קרני שפע וביניהן קדוקאוס ועל גבו עוגן
הידעת?
הורדוס המלך היה גדול הבנאים של הארץ בעת העתיקה, עם זאת, מטבעותיו אינם מרשימים כלל ואין בהם כל עדות לדמותו המפוארת.
אגריפס הראשון, נכדו של הורדוס ומלך יהודה האחרון, טבע מטבעות מגוונים, כולם בברונזה וכולם נשאו כתובות ביוונית.
המטבע הנפוץ ביותר של אגריפס נטבע בירושלים בשנת 41/2 לסה"נ ונשא דגם של שלוש שיבולים בצידו האחד ואפיריון מלכותי בצידו השני (תחליף לדימוי המלך).
בתמונה:
מטבע ברונזה של אגריפס א' ממיטבעת ירושלים
על פניו אפיריון מלכותי ועל גבו אגודת שיבולים
הידעת?
מטבע זה היווה השראה לאחד המטבעות המפורסמים ביותר של מדינת ישראל, מטבע בעריך 1 אגורה עם שוליים מסולסלים שהונפק בשנת 1960.
המטבע הנפוץ ביותר של אגריפס נטבע בירושלים בשנת 41/2 לסה"נ ונשא דגם של שלוש שיבולים בצידו האחד ואפיריון מלכותי בצידו השני (תחליף לדימוי המלך).
בתמונה:
מטבע ברונזה של אגריפס א' ממיטבעת ירושלים
על פניו אפיריון מלכותי ועל גבו אגודת שיבולים
הידעת?
מטבע זה היווה השראה לאחד המטבעות המפורסמים ביותר של מדינת ישראל, מטבע בעריך 1 אגורה עם שוליים מסולסלים שהונפק בשנת 1960.
שלטון הנציבים הרומיים ביהודה (6–66 לסה"נ)
לאחר מות הורדוס והחלשות יורשיו גברה השליטה הרומית הישירה על הארץ. הנציבים הרומיים ששלטו ביהודה בין השנים 6 עד 66 לסה"נ, טבעו מטבעות לצרכים מקומיים. מטבעות אלו, שנועדו בעיקר לשימוש האוכלוסיה היהודית, נעדרים סממנים פגאניים ודיוקנאות.
בתמונה:
פרוטה מימי הנציב הרומי ולריוס גראטוס (15–26 לסה"נ). בצידה האחד כף תמר; ובצידה השני זר ובו שמו של הקיסר טיבריוס
בתמונה:
פרוטה מימי הנציב הרומי ולריוס גראטוס (15–26 לסה"נ). בצידה האחד כף תמר; ובצידה השני זר ובו שמו של הקיסר טיבריוס
מלחמת היהודים ברומאים (66–70 לסה”נ)
בשנת 66 לסה"נ פתחו היהודים במאבק כנגד השלטון הרומי בארץ במטרה לגרש את צבאו מיהודה ולהקים מדינה יהודית עצמאית.
במהלך חמש שנות המלחמה טבעו רשויות המרד סדרת מטבעות עשויים כסף וברונזה אשר נשאו כתובות בכתב העברי הקדום בלבד וסמלים יהודיים מובהקים הקשורים בעיקר לעבודת המקדש.
עצם טביעת המטבעות בעת מאבק יש בה הצהרה פוליטית – ביטוי לשחרור ולעצמאות לאומית – בפרט הטביעה בכסף, שכן הזכות לטבוע במתכת זו הייתה שמורה לקיסר בלבד.
מטבעות הכסף שנטבעו במלחמה היו המטבעות היהודים היחידים בעת העתיקה עליהם צוין העריך (שקל, חצי השקל, ורבע [השקל]) ומבין המטבעות היהודיים הבודדים שנשאו עליהם תאריך. מטבעות הכסף של השנה הראשונה והשנה החמישית הם הנדירים ביותר בקבוצה זו.
המלחמה הסתיימה בחורבן ירושלים ובית המקדש.
בתמונה העליונה:
שקל כסף משנה א' למלחמה אשר הוטבע בירושלים. בצדו האחד גביע, סביבו הכתובת "שקל ישראל" ומעליו האות א (השנה הראשונה למלחמה, 66/7 לסה”נ). בצידו השני אגד רימונים והכתובת "ירושלם קדשה".
במהלך חמש שנות המלחמה טבעו רשויות המרד סדרת מטבעות עשויים כסף וברונזה אשר נשאו כתובות בכתב העברי הקדום בלבד וסמלים יהודיים מובהקים הקשורים בעיקר לעבודת המקדש.
עצם טביעת המטבעות בעת מאבק יש בה הצהרה פוליטית – ביטוי לשחרור ולעצמאות לאומית – בפרט הטביעה בכסף, שכן הזכות לטבוע במתכת זו הייתה שמורה לקיסר בלבד.
מטבעות הכסף שנטבעו במלחמה היו המטבעות היהודים היחידים בעת העתיקה עליהם צוין העריך (שקל, חצי השקל, ורבע [השקל]) ומבין המטבעות היהודיים הבודדים שנשאו עליהם תאריך. מטבעות הכסף של השנה הראשונה והשנה החמישית הם הנדירים ביותר בקבוצה זו.
המלחמה הסתיימה בחורבן ירושלים ובית המקדש.
בתמונה העליונה:
שקל כסף משנה א' למלחמה אשר הוטבע בירושלים. בצדו האחד גביע, סביבו הכתובת "שקל ישראל" ומעליו האות א (השנה הראשונה למלחמה, 66/7 לסה”נ). בצידו השני אגד רימונים והכתובת "ירושלם קדשה".
בתמונה התחתונה:
שקל כסף משנה ה' אשר הוטבע בירושלים ועליו הכתובת "ירושלים הקדושה" ובצידו השני התאריך 'ש ה' (השנה החמישית למלחמה, 70/1 לסה”נ).
הידעת?
מטבעות השקל וחצאי השקל של המרד היוו השראה הן למטבע הלירה הישראלית אשר הונפק בשנת 1967 והן למטבע בעריך 1 שקל שהונפק בשנת 1981.
שקל כסף משנה ה' אשר הוטבע בירושלים ועליו הכתובת "ירושלים הקדושה" ובצידו השני התאריך 'ש ה' (השנה החמישית למלחמה, 70/1 לסה”נ).
הידעת?
מטבעות השקל וחצאי השקל של המרד היוו השראה הן למטבע הלירה הישראלית אשר הונפק בשנת 1967 והן למטבע בעריך 1 שקל שהונפק בשנת 1981.
מרד בר כוכבא (132–135 לסה"נ)
סביב השנים 120–130 לסה"נ החלו השלטונות הרומיים, בראשות הקיסר הדריאנוס, לבנות את ירושלים מחדש כעיר רומית אלילית בשם "קולוניה אליה קפיטולינה", לרבות בניית מקדש ליופיטר, ככל הנראה על הר הבית.
היישוב היהודי התארגן בראשות שמעון בן כוסבא (בר כוכבא) ומרד ברומאים. שמו של מנהיג המרד, שמעון, מופיע על המטבעות בצרוף התואר "נשיא ישראל".
במהלך המרד טבעו המורדים סדרת מטבעות עשירה ומגוונת.
המטבעות נטבעו בכסף ובברונזה, בעיקר על גבי מטבעות רומיים שהילכו במחזור באותם הימים. מטבעות המרד נשאו כתובות בכתב העברי הקדום בלבד וסמלים יהודיים הקשורים לעבודת המקדש, זאת כהצהרה פוליטית וביטוי לעצמאות. חלק מהכתובות כללו סיסמאות לעידוד העם, כגון "לגאולת ישראל" ו"לחרות ישראל".
זו הייתה הסדרה המרשימה ביותר והאחרונה שנטבעה בידי יהודים בעת העתיקה.
מרד זה הסתיים בחורבן לאומי ממושך ואובדן העצמאות היהודית בארץ ישראל, עד להקמתה של מדינת ישראל המודרנית בשנת 1948.
בתמונה העליונה:
סלע (טטרדרכמה) – מטבע כסף גדול מימי מרד בר כוכבא אשר הוטבע ביהודה, עליו הוטבע סמל יהודי מובהק וייחודי: חזית בית המקדש והכתובת "ירושלם".בצידו השני של המטבע אגד ארבעת המינים וסביבו הכתובת "ש[נה] ב לחר[ות] ישראל".
היישוב היהודי התארגן בראשות שמעון בן כוסבא (בר כוכבא) ומרד ברומאים. שמו של מנהיג המרד, שמעון, מופיע על המטבעות בצרוף התואר "נשיא ישראל".
במהלך המרד טבעו המורדים סדרת מטבעות עשירה ומגוונת.
המטבעות נטבעו בכסף ובברונזה, בעיקר על גבי מטבעות רומיים שהילכו במחזור באותם הימים. מטבעות המרד נשאו כתובות בכתב העברי הקדום בלבד וסמלים יהודיים הקשורים לעבודת המקדש, זאת כהצהרה פוליטית וביטוי לעצמאות. חלק מהכתובות כללו סיסמאות לעידוד העם, כגון "לגאולת ישראל" ו"לחרות ישראל".
זו הייתה הסדרה המרשימה ביותר והאחרונה שנטבעה בידי יהודים בעת העתיקה.
מרד זה הסתיים בחורבן לאומי ממושך ואובדן העצמאות היהודית בארץ ישראל, עד להקמתה של מדינת ישראל המודרנית בשנת 1948.
בתמונה העליונה:
סלע (טטרדרכמה) – מטבע כסף גדול מימי מרד בר כוכבא אשר הוטבע ביהודה, עליו הוטבע סמל יהודי מובהק וייחודי: חזית בית המקדש והכתובת "ירושלם".בצידו השני של המטבע אגד ארבעת המינים וסביבו הכתובת "ש[נה] ב לחר[ות] ישראל".
בתמונה התחתונה:
מטבע ברונזה גדול אשר הוטבע ביהודה. על פניו אמפורה (מכלי המקדש) וסביבה הכתובת: "שנת אחת לגאלת ישראל" ועל גבו זר ובתוכו הכתובת: "שמעון נשיא ישראל"
מטבע זה היווה השראה למטבע 10 פרוטה שהונפק בשנת 1949.
הידעת?
כל מטבעות מרד בר-כוכבא הוטבעו על-גבי מטבעות קיימים אשר הילכו במחזור כאשר פרץ המרד. היה בכך סממן פוליטי מובהק לרצון להחליף את השלטון הרומי
מטבע ברונזה גדול אשר הוטבע ביהודה. על פניו אמפורה (מכלי המקדש) וסביבה הכתובת: "שנת אחת לגאלת ישראל" ועל גבו זר ובתוכו הכתובת: "שמעון נשיא ישראל"
מטבע זה היווה השראה למטבע 10 פרוטה שהונפק בשנת 1949.
הידעת?
כל מטבעות מרד בר-כוכבא הוטבעו על-גבי מטבעות קיימים אשר הילכו במחזור כאשר פרץ המרד. היה בכך סממן פוליטי מובהק לרצון להחליף את השלטון הרומי
ממרד בר כוכבא למדינת ישראל המודרנית: המטבע הראשון של מדינת ישראל
המטבע הראשון של מדינת ישראל, 25 מיל משנת תש"ח, מעוטר בדגם אשכול הענבים הלקוח ממטבעות בר כוכבא.
בתמונה העליונה:
המטבע הראשון של מדינת ישראל (תש"ח)
בתמונה העליונה:
המטבע הראשון של מדינת ישראל (תש"ח)
בתמונה התחתונה:
מטבע ברונזה מהשנה הראשונה למרד בר כוכבא (132/3 לספה"נ), אשר היווה השראה למטבע הראשון של מדינת ישראל
מטבע ברונזה מהשנה הראשונה למרד בר כוכבא (132/3 לספה"נ), אשר היווה השראה למטבע הראשון של מדינת ישראל
תקופת השלטון הרומי – תקופת המשנה (מאות ראשונה-רביעית לסה"נ)
בתקופה הרומית הילכו בארץ מגוון מטבעות שונים, חלקם אימפריאליים וחלקם פרובינקיאליים (כלומר, מטבעות שהוטבעו בפרובינקיות [יחידות מנהלתיות בתחומי האימפריה הרומית] השונות ולא בידי השלטונות הרומיים עצמם). מטבעות ברונזה שהוטבעו בערים מקומיות במעמד של "פוליס" נשאו כתובות ביוונית ואילו בקולוניות הכתובות היו בלטינית.
מסחר משמעותי כלל שימוש במטבעות כסף וזהב שמקורם במיטבעות אימפריאליות שונות הן ברומא והן במזרח.
בתמונה:
מטבע ברונזה של הקולוניה אליה קפיטולינה (ירושלים) אשר הוטבע בידי השלטונות הרומיים בעיר. על פניו דיוקנו של הקיסר הרומי מרקוס אורליוס ועל גבו האל זאוס-סראפיס יושב על כס
הידעת?
במהלך התקופה הרומית (מאה ראשונה לפסה”נ–מאה שלישית לסה”נ) היו בארץ לפחות 40 ערים שונות אשר טבעו מטבעות, רובם בברונזה. הטביעה התקיימה בתקופות זמן שונות ולא באופן רציף. על מטבעות הערים אין כלל ציון עריך ורבים מהם אף אינם נושאים תאריכים.
מסחר משמעותי כלל שימוש במטבעות כסף וזהב שמקורם במיטבעות אימפריאליות שונות הן ברומא והן במזרח.
בתמונה:
מטבע ברונזה של הקולוניה אליה קפיטולינה (ירושלים) אשר הוטבע בידי השלטונות הרומיים בעיר. על פניו דיוקנו של הקיסר הרומי מרקוס אורליוס ועל גבו האל זאוס-סראפיס יושב על כס
הידעת?
במהלך התקופה הרומית (מאה ראשונה לפסה”נ–מאה שלישית לסה”נ) היו בארץ לפחות 40 ערים שונות אשר טבעו מטבעות, רובם בברונזה. הטביעה התקיימה בתקופות זמן שונות ולא באופן רציף. על מטבעות הערים אין כלל ציון עריך ורבים מהם אף אינם נושאים תאריכים.
התקופה הביזאנטית – תקופת התלמוד (324–640 לסה”נ)
משהפכה הנצרות לדת הרשמית של האימפריה הרומית לשעבר, השתנה אופי המטבעות שטבעו השלטונות ובמקום דמויות של אלים פופולאריים כדוגמת זאוס החלו להופיע עליהם סמלים שונים לרבות צלבים וסימני עריכים. במהלך התקופה הביזנטית לא נטבעו כמעט כלל מטבעות בארץ ישראל ועיקר השימוש היה במטבעות ברונזה וזהב שהגיעו ממיטבעות שונות ברחבי האימפריה הביזנטית.
בתמונה:
מטבע ברונזה של הקיסר הביזנטי יוסטינוס השני אשר הוטבע בעיר ניקומדיה (כיום בטורקיה). בצד הפנים – הקיסר (יוסטינוס) והקיסרית (סופיה) יושבים על כס מלכות; בצד הגב, העריך M - = 40 (נומיות) = 1 פוליס; מתחת, שם המיטבעה (ניקומדיה); ומימין ומשמאל התאריך, 'שנת 10'
בתמונה:
מטבע ברונזה של הקיסר הביזנטי יוסטינוס השני אשר הוטבע בעיר ניקומדיה (כיום בטורקיה). בצד הפנים – הקיסר (יוסטינוס) והקיסרית (סופיה) יושבים על כס מלכות; בצד הגב, העריך M - = 40 (נומיות) = 1 פוליס; מתחת, שם המיטבעה (ניקומדיה); ומימין ומשמאל התאריך, 'שנת 10'
התקופה המוסלמית הקדומה (640–1099 לסה”נ)
לאחר הכיבוש הערבי של הארץ (שנת 640 לסה”נ), חלו שינויים שונים בארץ, לרבות בתחום טביעת המטבעות המקומית. מאמצע המאה השביעית ואילך הוטבעו במספר מקומות בארץ מטבעות ברונזה. בתחילה חיקו המטבעות את המטבעות הביזנטיים ואף נשאו כתובות ביוונית ודמויות ואולם לאחר הרפורמה של השליט עבד אל-מלכ (696 לסה”נ) רוב המטבעות לא נשאו דמויות בהתאם לאיסור המוסלמי ועל גבם הופיעו כתובות בערבית בלבד, לרבות ציטטות מן הקוראן. במסגרת הרפורמה נקבעה גם סידרה של שלושה עריכים: הדינר מזהב, הדירהם מכסף והפילס מברונזה.
בתמונה העליונה:
מטבע ברונזה מימי בית אומאיה אשר הוטבע בארץ ישראל בידי השלטון המוסלמי (סביב שנת 700 לסה"נ) – ועליו, בצד אחד, כתובת ה"שהאדה" ('אין אלוהים מבלעדי אללה לבדו'), ובצידו השני "מוחמד שליח האל".
הידעת?
גם המוסלמים, כיהודים, נמנעו כמעט לחלוטין מלהציג דמויות אדם וחיה על מטבעותיהם.
בתמונה העליונה:
מטבע ברונזה מימי בית אומאיה אשר הוטבע בארץ ישראל בידי השלטון המוסלמי (סביב שנת 700 לסה"נ) – ועליו, בצד אחד, כתובת ה"שהאדה" ('אין אלוהים מבלעדי אללה לבדו'), ובצידו השני "מוחמד שליח האל".
הידעת?
גם המוסלמים, כיהודים, נמנעו כמעט לחלוטין מלהציג דמויות אדם וחיה על מטבעותיהם.
בתמונה התחתונה:
טביעת רמלה עם כף תמר וכתובת
טביעת רמלה עם כף תמר וכתובת
ימי מסעי הצלב (1099–1187 לסה”נ)
תקופה זו החלה בארץ עם כיבוש ירושלים ע"י הצלבנים ונסתיימה עם נפילת עתלית ועכו בידי הצבא האיובי. עם הקמת ממלכת ירושלים הצלבנית נטבעו בארץ מטבעות מכסף וברונזה בשמם של מספר מלכים צלבנים ועל מרביתם נראה צלב. הכתובות על מטבעות הצלבנים הן לרוב בלטינית של ימי הביניים.
בתמונה:
מטבע כסף צלבני ממטבעת ירושלים, מימי המלך בולדווין הג' (1143–1163 לסה"נ) ועליו בצד אחד צלב והכתובת "המלך בולדווין" ובצד השני מגדל דוד והכתובת "של ירושלים"
הידעת?
רבים ממטבעות ממלכת ירושלים הצלבנית מתארים מבנים חשובים בירושלים (מגדל דוד, כנסיית הקבר, כיפת הזהב).
בגלל ההוצאות הרבות על מסעי הצלב יוצרו מטבעות העשויים כסף ירוד ודקים במיוחד.
בתמונה:
מטבע כסף צלבני ממטבעת ירושלים, מימי המלך בולדווין הג' (1143–1163 לסה"נ) ועליו בצד אחד צלב והכתובת "המלך בולדווין" ובצד השני מגדל דוד והכתובת "של ירושלים"
הידעת?
רבים ממטבעות ממלכת ירושלים הצלבנית מתארים מבנים חשובים בירושלים (מגדל דוד, כנסיית הקבר, כיפת הזהב).
בגלל ההוצאות הרבות על מסעי הצלב יוצרו מטבעות העשויים כסף ירוד ודקים במיוחד.
התקופות האיובית (1187–1250 לסה"נ) והממלוכית (1260–1517 לסה”נ)
האיובים היו מוסלמים סונים ממוצא כורדי. השושלת האיובית התפתחה במצרים לאחר נפילת השושלת הפאטימית והגיעה לשיאה בידי צלאח א-דין החל משנת 1171. הממלוכים היו מוסלמים ממוצא לא ערבי שמרכזם היה בקהיר. בתקופת שלטונם של האיובים והממלוכים לא נטבעו בארץ מטבעות והשימוש העיקרי היה במטבעות ברונזה וכסף שמקורם במצריים ובסוריה.
בשנת 1517 ניגפו הממלוכים בפני העות'מאנים וארץ ישראל נכבשה בידיהם.
בתמונה:
מטבע ברונזה מהתקופה הממלוכית אשר הוטבע בעיר חלב שבסוריה בימי השליט אל אשרף שאעבן הב' (1363–1377 לסה"נ). בצדו האחד כוכב בעל שישה קודקודים (זוהה כחותם שלמה) ובצד השני שם השליט והמטבעה.
בשנת 1517 ניגפו הממלוכים בפני העות'מאנים וארץ ישראל נכבשה בידיהם.
בתמונה:
מטבע ברונזה מהתקופה הממלוכית אשר הוטבע בעיר חלב שבסוריה בימי השליט אל אשרף שאעבן הב' (1363–1377 לסה"נ). בצדו האחד כוכב בעל שישה קודקודים (זוהה כחותם שלמה) ובצד השני שם השליט והמטבעה.
התקופה הטורקית – עות'מאנית (1517–1917 לסה”נ)
מאז כיבוש הארץ בידי סלים הא' (אביו של סולימאן המפואר) ב-1517 ועד לכיבושה בידי הצבא הבריטי בשנת 1917 הייתה ארץ ישראל תחת השלטון העות'מאני. בתקופה העות'מאנית לא נטבעו בארץ מטבעות כלל ורוב המטבעות שהילכו בארץ מקורם בקונסטנטינופול (איסטנבול).
בתמונה:
מטבע כסף מהתקופה העות'מאנית אשר הוטבע בקונסטנטינופול בשנת 1773. בצידו האחד פסוקים בערבית המהללים את הסולטאן ובצידו השני טוג'רה, בצרוף מקום ושנת הטביעה. החור מעיד כי שימש בשימוש נוסף כתכשיט
הידעת?
הטוג'רה המופיעה על רוב המטבעות העות'מאניים הינה תשליב שמו של הסולטן השליט.
בתמונה:
מטבע כסף מהתקופה העות'מאנית אשר הוטבע בקונסטנטינופול בשנת 1773. בצידו האחד פסוקים בערבית המהללים את הסולטאן ובצידו השני טוג'רה, בצרוף מקום ושנת הטביעה. החור מעיד כי שימש בשימוש נוסף כתכשיט
הידעת?
הטוג'רה המופיעה על רוב המטבעות העות'מאניים הינה תשליב שמו של הסולטן השליט.