תקציר:

  • הודות להמשך הצמיחה המהירה ולהרכב הביקושים, שהתבטאו בהכנסות גבוהות מהמצופה, נרשמו גם השנה, בדומה לשנת 2006, נתונים פיסקליים חיוביים: הגירעון הממשלתי ללא מתן אשראי התאפס, והיה הנמוך ביותר זה 20 שנה ונמוך משמעותית מתקרת היעד. גירעון הממשלה הרחבה, הנמדד על פי כללי החשבונאות הלאומית, כפי שמקובל במדינות המפותחות, היה השנה אחוז תוצר אחד, לעומת 1.2 אחוזי תוצר ב-2006.
  • כתוצאה מאיזון התקציב, מהמשך הצמיחה ומהייסוף בשער החליפין, ירד יחס החוב הציבורי לתוצר בשנת 2007 ירידה חדה, אף יותר מהירידה שצפו בתחילת השנה, והגיע ל-80.6 אחוזי תוצר. יחס זה נותר גבוה בהשוואה למקובל במדינות המפותחות, אך ירידתו בשנים האחרונות צמצמה משמעותית את הפער.
  • משקל ההוצאה הציבורית בתוצר יורד ברציפות מאז שנת 2002, ובשנת 2007 הוא הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז סוף שנות השישים 44.9 - אחוזים - המציבה את ישראל במרכז ההתפלגות של המדינות המפותחות; זאת לאחר שבתחילת העשור היא הייתה בקצה העליון של ההתפלגות. בצד השיפור במצרפים הפיסקליים, הרי בטווחים הקצר והבינוני מחיר הירידה היה פגיעה בהיקף השירותים האזרחיים ותשלומי ההעברה, התורמת גם לעלייה בעוני ובאי-שוויון החברתי.
  • אמנם משקל ההוצאה הציבורית בתוצר ירד השנה, אך ירידה זו הושגה בזכות גידול מהיר של התוצר, בעוד שההוצאות גדלו בקצב ריאלי מהיר. נוסף על כך קיבלה הממשלה החלטות ארוכות טווח שמשמעותן הגדלת ההוצאות בשנים הבאות בקצב שאינו מתיישב עם המשך הפחתה משמעותית של יחס החוב לתוצר ומהיר גם מזה שמתיר החוק הקיים.

הממשלה הרחבה, תוצריה ומימונם -  הקובץ המלא