תקציר:

  • גירעון הממשלה הרחבה ירד מ-5.3 אחוזי תוצר אשתקד ל-3.8 אחוזים השנה. ירידת הגירעון נבעה מהאצה בגביית המסים מעבר לגידול התוצר ולתחזית התקציב, בעוד שהוצאות הממשלה הרחבה גדלו בקצב דומה לזה של התוצר.
  • הגירעון בתקציב הממשלה ירד ל-3.7 אחוזי תוצר והיה נמוך ב-1.8 אחוזי תוצר מהתקרה הקבועה בחוק.
  • ירידת הגירעון והצמיחה המהירה השנה הורידו את יחס החוב לתוצר ל-76.2 אחוזים, 3 נקודות אחוז פחות מאשר ב-2009. זאת בניגוד למצב במרבית מדינות OECD, שבהן הגירעונות הגבוהים הביאו לעלייה ניכרת של יחס זה לממוצע של 84 אחוזים.
  • הקטנת הגירעון אל מתחת ליעד והפחתת יחס החוב לתוצר בהתאם להתאוששות המשק מהמשבר תרמו רבות ליציבות המשק והיוו עוגן למדיניות המוניטרית שתמכה בפעילות.
  • רמת הגירעון הנוכחית גבוהה מכדי לאפשר ירידה מתמשכת של יחס החוב לתוצר בהתאם ליעדי הממשלה, כאשר צמיחת התוצר תשוב לקצב הרב-שנתי שלה.
  • הממשלה אימצה השנה כלל פיסקלי חדש, הקובע תוואי של גירעון פוחת לשנים הקרובות ותקרת הוצאות גבוהה מזו שהייתה בכלל הפיסקלי הקודם.
  • העמידה ביעדי הממשלה להפחתת הגירעון והחוב בשנים הקרובות תהווה אתגר לא פשוט: רמת ההוצאה הציבורית האזרחית ללא ריבית כבר נמוכה בהשוואה למקובל במדינות המפותחות - מה שמשליך על היקף השירותים הציבוריים ומגביל את היכולת להפחיתה; קרבת המשק לתוצר הפוטנציאלי והחקיקה הקובעת הפחתת מסים משמעותית ומתמשכת מ-2013 מקטינות את הפוטנציאל להגדלת ההכנסות.
  • הירידה של יחס החוב לתוצר השנה נתמכה במימון יותר ממחצית הגירעון באמצעות תקבולי הפרטה, פירעון אשראי של הציבור ושימוש בחלק מהגיוס העודף ב-2009. בהרכב גיוס ההון של הממשלה השנה גדל משקל איגרות החוב לטווח קצר, תוצאת ניצול העלות הנמוכה בקצה הקצר של עקום התשואות.
  • המדיניות הפיסקלית השנה תמכה ישירות, במידת מה, בהרחבת הפעילות הכלכלית: הצריכה הציבורית גדלה השנה בקצב גבוה במקצת מזה של גידול התוצר הפוטנציאלי, ואילו שינויי החקיקה במסים כמעט לא השפיעו על צד ההכנסות נטו.
  • הרפורמה להפחתת המס הישיר מעבודה, שהחלה בשנת 2003 וצפויה להימשך עד שנת 2017, תרמה לתחרותיות של המשק הישראלי. הפחתת המס אפשרה עלייה בשכר נטו של העובד ללא גידול של עלויות הייצור למעסיק.
  • בשל קשיחות השימוש ברכבים פרטיים והעדר תחבורה ציבורית ראויה בישראל המסים מענף הרכב והבלו על דלק הם מקור הכנסות משמעותי לממשלה, אך אין בהם כדי להפחית את ההשפעות החיצוניות השליליות של השימוש ברכב.
  • להסדר פנסיית החובה שהופעל בישראל יש השלכות שליליות על רבים מהעובדים החלשים. נוסף על כך צפוי ההסדר להקטין את הכנסות הממשלה ממסים ביותר ממיליארד שקלים לשנה - פי שלושה ויותר מהחיסכון העתידי שישיג בקצבאות הביטוח הלאומי.

הממשלה הרחבה, שירותיה ומימונם - קובץ PDF