פרק א' המשק והמדיניות הכלכלית –

  • בשנת 2013 צמח התוצר ב 3.3% , שיעור מתון בהתחשב בכך שהשנה תרמה לצמיחה גם -

תחילת הפקתו של הגז הטבעי. ההתמתנות שחלה בשנים האחרונות בצמיחה נובעת בראש

ובראשונה מההאטה בגידול בסחר העולמי ומהשפעתה השלילית על היצוא. השנה תרמו

להתמתנות בצמיחה היחלשות של היצוא במידה שעלתה על השפעתו של הסחר העולמי;

ההאטה בגידול בהשקעות, בפרט בענף הבנייה; והצמצום הנדרש בגירעון הממשלה.

  • עם זאת, ההתפתחויות במשק הוסיפו להיות השנה חיוביות יחסית למדינות המפותחות.

התוצר לנפש המשיך לצמוח, החוב הציבורי הצטמצם, שיעור המועסקים הוסיף לגדול

והחשבון השוטף נותר בעודף.

  • האינפלציה הסתכמה השנה ב 1.8% , והיא נמצאה סמוך למרכזו של היעד זו השנה השנייה -

ברציפות, תוך תנודתיות מסוימת בחלקו התחתון של תחום היעד. הציפיות לאינפלציה

לטווחים הקצרים והארוכים נעו בתחום היעד והן מעידות על אמינותה של המדיניות

המוניטרית.

  • מחירי הדירות הוסיפו לעלות זו השנה השישית ברציפות, והעלייה הריאלית הסתכמה השנה

ב 6% , לאחר שבין 2008 ל 2012 היא הגיעה לכ 50% . מספר העסקאות והיקף האשראי לדיור - - -

המשיכו להתרחב בקצב גבוה גם ב 2013 , וכדי לשמור על יציבותם של הלווים ושל המערכת -

הבנקאית פרסם המפקח על הבנקים במרוצת השנה הוראות נוספות בקשר לנטילת

משכנתאות.

  • לנוכח ההתמתנות בביקושים, ובהיעדר לחצים אינפלציוניים, המדיניות המוניטרית בישראל

המשיכה השנה להיות מרחיבה ולהתמקד בתמיכה בפעילות ובשמירה על היציבות הפיננסית.

במהלך השנה הפחיתה הוועדה המוניטרית את הריבית מ 1.75% ל 1% . האתגר המרכזי של - -

קובעי המדיניות היה לאזן בין ההתמודדות עם ההאטה במשק ועם הייסוף בשער החליפין

לבין מידת החשיפה לסיכונים הכרוכים בהרחבה מוניטרית ממושכת בסביבה של ריביות

נמוכות.

  • הגירעון הכולל של הממשלה הרחבה הסתכם ב 3.2% תוצר, נמוך ב 0.7% תוצר מהגירעון - -

בשנת 2012 . הגירעון מנוכה המחזור הצטמצם בכ 1% תוצר, אך רמתו עדיין גבוהה ביחס -

למרבית המדינות המפותחות. הצמצום נובע ממדיניות שהממשלה נקטה במטרה להפחית את

הגירעון, לאחר שאשתקד הוא התרחב במהירות והתעורר חשש שהוא יפגע באמינותה של

המדיניות הפיסקלית.

  • הירידה בסיכונים שישראל חשופה להם תרמה רבות לעלייה במחירי הנכסים הפיננסיים,

לירידה בתשואות הארוכות, ולייסוף בשער החליפין של השקל. השקעותיהם הישירות של

תושבי חוץ התאפיינו השנה בהיקף גבוה ומשקלן בתוצר גבוה בהשוואה לעולם.

  • השנה נמשכו בישראל המאמצים להפנים את הלקחים שהופקו מהמשבר בחו"ל ולזהות

בעיות מבניות מקומיות במערכת הפיננסית. מאמצים אלה הובילו לסדרה של מהלכים

רגולטוריים שנועדו לתקן את ההסדרה במערכת הפיננסית ולייעל את הקצאתם של המקורות

במשק. ניתן לשפר את ההסדרה באמצעות הקמת ועדה ליציבות פיננסית שתתמקד ביציבותה

הפיננסית של המערכת בכללותה, ותכלול את משרד האוצר, את בנק ישראל, ואת שלושת

המפקחים העומדים בראש רשויות הפיקוח על המערכת הפיננסית.

  • בתום הפרק מופיעים דיונים בשתי סוגיות והם מלוּוים בהמלצות על מדיניוּת: )א( להעלות

לנשים את גיל הזכאות לקצבת זקנה ולחזק את התמריצים, הן לנשים והן לגברים, לדחות את

היציאה משוק העבודה בגיל הפרישה, ו )ב( לצמצם את המנגנונים האוטומטיים של ההצמדה -

לאינפלציה, מנגנונים שעלולים ליצור עיוותים והטיות.__

 

המשק והמדיניות הכלכלית  - קובץ PDF