תקציר:
אנו אומדים את ההשפעות בטווח הקצר והארוך של השלב הראשון ביישום חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4 בשנת תש"ס (1999-2000) באוכלוסייה הערבית, שהייתה המוטבת העיקרית מהשלב ההתחלתי של יישום החוק. אנו מנצלים שונות אקסוגנית בחשיפה למסגרות חינוך בגילאי 3-4 בין יישובים שנוצרה בעקבות יישומו ההדרגתי של החוק. המחקר משתמש בשיטת "הפרש ההפרשים" (difference-in-differences) תוך השוואת שנתוני לידה שנחשפו לחוק בגילאי 3-4 מול שנתוני לידה קודמים שלא נחשפו לו, וכן השוואה בין יישובים בהם יושם החוק ("יישובי הטיפול") ליישובים דומים בהם לא יושם ("יישובי ההשוואה"). אנו מוצאים שיישום החוק השפיע לחיוב על התלמידים במגוון היבטים: הישגיהם הלימודיים בבתי הספר היסודי, בחטיבת הביניים ובתיכון השתפרו באופן מובהק, ושיעורי הרישום למוסדות השכלה על-תיכוניים עלו משמעותית. אנו מוצאים השפעות של חינוך חינם בגילאי 3-4 גם על משתני תוצאה נוספים, כמו ירידה בעבריינות נוער בקרב בנים, וכן ירידה בסיכויים להינשא בגיל צעיר בקרב בנות. בנוסף, אנו מוצאים שיפור באקלים למידה בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים, המלווה בתחושת ביטחון רבה יותר וביחסים טובים יותר עם המורים והחברים לכיתה.
למאמר המלא כקובץ PDF