עיקרי הדברים:
  • רמת המיומנויות של אוכלוסיית ישראל ב- 2022 הייתה נמוכה מממוצע ה- OECD בכ- 0.3 סטיות תקן בכל תחומי הדעת – אוריינות קריאה, אוריינות מתמטית ופתרון בעיות אדפטיבי. בחברה הערבית הפער בולט במיוחד – כסטיית תקן שלמה ביחס ל- OECD.
  • פער המיומנויות בין ישראל ל- OECD ניכר אף שהרכב האוכלוסייה בישראל הוא צעיר, משכיל ומוטה למשלחי יד אקדמיים – מאפיינים המתואמים עם מיומנויות גבוהות יחסית.
  • לצד ירידה כללית בעולם בהישגי הקריאה, התרחבו פערי אוריינות הקריאה בין ישראל ל- OECD בשל ירידה ניכרת של מיומנויות הקריאה באוכלוסייה הערבית. באוריינות מתמטית כמעט לא חל שינוי, והפערים של ישראל ביחס ל- OECD נותרו בעינם.
  • חלק ניכר מהבדלי המיומנויות בין ישראל ל– OECD נובעים מפערים משמעותיים כבר בילדות ובנעורים, כפי שמראים ההישגים במבחני PISA בגילי התיכון. השיעור הגבוה של בעלי השכלה על-תיכונית בישראל לא מתורגם לסגירת פערי המיומנויות ביחס ל- OECD.
  • מיומנויות העובדים בישראל נמוכות בהשוואה לאלה ב- OECD , במיוחד במשלחי יד וענפים כלכליים מוטי כישורים נמוכים.

לניתוח המלא כקובץ PDF