17.7.2005 |
|
מחקר חדש בבנק ישראל: השפעת חוק משפחות חד- הוריות על התעסוקה בקרב אמהות חד- הוריות |
הדעות המובאות במחקר זה משקפות את עמדת החוקרים ואינן משקפות בהכרח את עמדת בנק ישראל |
|
|
|
|
מבנק ישראל נמסר כי במחקר שערכו ד"ר קרנית פלוג, ניצה (קלינר) קסיר ואירנה מידן ממחלקת המחקר של בנק ישראל נמצא כי חוק משפחות חד-הוריות שחוקק ב-1992 והחוקים לצמצום הפערים (בשנים 1994 ו-1995), אשר הגדילו את גובה הגמלה שניתנה למשפחות החד-הוריות, הרחיבו את אוכלוסיית הזכאיות, ואיפשרו להן לעבוד בשכר גבוה יחסית ללא שלילה מלאה של הגמלה, פעלו לצמצום היצע העבודה של האמהות החד-הוריות הוותיקות, זאת בניגוד להמשך התרחבות היצע העבודה של האמהות הנשואות. |
|
מהמחקר עולה כי בעוד ששיעורי התעסוקה של נשים נשואות, אמהות לילדים, עלו באופן רציף מכ-44 אחוזים בראשית שנות ה-80, לכ-57 אחוזים בשנת 2002, במגמה של שיעור התעסוקה של אימהות חד הוריות ניתן לזהות בבירור שינוי במגמה בתחילת שנות ה-90. שיעור התעסוקה שלהן שהיה גבוה משמעותית מזה של נשים נשואות בתחילת התקופה ועמד על כ-55 אחוזים בראשית שנות ה-80, המשיך לעלות עד ראשית שנות ה-90. מאז הכנסת השינויים במערכת הקיצבאות, התייצב שיעור התעסוקה של האמהות החד-הוריות, ואף ירד במקצת עד שנת 2002 בה נסגר הפער בשיעורי התעסוקה בינן לבין הנשים הנשואות. |
|
במחקר נמצא כי שינויי החקיקה פעלו לצמצום היצע העבודה של החד-הוריות בכל הממדים: לירידה בשיעור ההשתתפות, בשיעור התעסוקה, ובמספר שעות העבודה ולעלייה בחלקן של העובדות במשרה חלקית. |
|
עוד נמצא כי השפעת שינויי החקיקה לצמצום היצע העבודה של החד-הוריות הלכה והתעצמה על פני זמן, ובסוף העשור תרמו שינויי החקיקה האמורים לירידה של כ-8 נקודות האחוז בשיעור השתתפותן ולכ-10 נקודות האחוז בשיעור התעסוקה שלהן. |
|
מהמחקר עולה ששינויי החקיקה השפיעו בעיקר על אמהות חד-הוריות שלא עבדו טרם השינוי בחוק, בעיקר צעירות. כמן כן ניכרה השפעת השינויים האמורים בכל רמות ההשכלה, אך במיוחד על אמהות חד-הוריות בעלות השכלה נמוכה שעבורן שוק העבודה פחות אטרקטיבי. |
|
עם זאת, מהמחקר עולה שבשינוי במבנה הגמלה כשלעצמו – שאיפשר לחד-הוריות לעבוד בשכר גבוה יחסית ללא שלילה מלאה של הגמלה – היה גלום תמריץ להגדלת היצע העבודה שלהן, מעבר לזה שגלום במבנה הגמלה להבטחת הכנסה עבור הנשואות. לפיכך, האמהות החד-הוריות להן זכאות פוטנציאלית לגמלת הבטחת הכנסה נוטות לעבוד יותר מהמקבילות להן הנשואות. |
|
באשר להשפעת השינויים על ממדי העוני נמצא במחקר, כי השינויים בהיקף הקצבאות וכללי הזכאות תרמו לצמצום ממדי העוני במשפחות החד-הוריות בכ-4 נקודות האחוז, אך תוך הגדלת תלותן במערכת הקצבאות וצמצום הכנסתן מעבודה. |
|
צעדי המדיניות שננקטו ב-2002 שכללו קיצוץ חד בקצבאות לאמהות חד-הוריות ובהטבות הנלוות, והכנסת סבסוד תעסוקה ועלויות יציאה לעבודה החל מאוגוסט 2003, נועדו להפוך את המגמה ולהחזיר את החד-הוריות לשוק העבודה. ואכן כצפוי, משנת 2003 וביתר שאת משנת 2004 נרשמה עלייה בשיעור השתתפותן ובתעסוקת האמהות החד-הוריות. ואולם סדר הכנסת השינויים – קיצוץ הקצבאות שקדם לסבסוד התעסוקה – השתקף בעלייה חדה בשיעור העוני בקרב משפחות חד-הוריות בשנת 2003, וירידה חדה בשיעורי חילוצן מעוני באמצעות מערכת הקצבאות. |
|
|
|
שיעורי התעסוקה של אמהות ותיקות לפי מעמדן המשפחתי, 12004-1982 |
---|
|
|
|
1 אמהות לילדים מתחת לגיל 18. בשנת 1998 ובשנת 2001 חלו שינויים בשיטות הניפוח בסקר כוח אדם. השברים בגרפים בשנים אלו מייצגים מעבר לשיטת ניפוח חדשה. |
מקור: עיבודים מסקרי כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לשנים 2004-1982. |
|
|
שינויים בשיעורי התעסוקה בקרב אמהות ותיקות בין 1991 ל-12002 (בנקודות האחוז) |
---|
|
|
|
1 אמהות לילדים מתחת לגיל 18, לא כולל את האוכלוסייה הערבית והחרדית. |
מקור: עיבודים מסקרי כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לשנים 1991 ו-2002. |
|
|
|