המדד המשולב למצב המשק בחודש דצמבר עלה ב-0.3%. קצב גידולו של המדד בחודשים האחרונים גבוה מהקצב של החודשים מרץ-יולי. המדד המשולב הושפע לטובה מעלייה ביבוא של מוצרי צריכה[1] ומעלייה של יתר מדדי סחר החוץ לדצמבר. שיעור המשרות הפנויות המשיך בעלייתו הרצופה מספטמבר ותרם גם הוא לקצב עלייתו של המדד. מדדי הייצור התעשייתי והפדיון בשירותים לנובמבר מיתנו את קצב גידולו של המדד. קצב גידולו של המדד בחודשים הקודמים עודכן מעט כלפי מעלה (לוח 1), בעיקר בזכות עדכון כלפי מעלה במדדי סחר החוץ לאותם חודשים. לוח 2 מציג את התפתחות רכיבי המדד בחודשים האחרונים.

בסיכום שנת 2014, המדד המשולב  (ממוצע שנתי) עלה ב-2.1 אחוזים, לאחר גידול של 3.4 אחוזים אשתקד. האטת קצב גידולו של המדד המשולב עולה בקנה אחד עם האטת קצב הצמיחה של התוצר העסקי מ-3.4% ב-2013 ל-2.5% השנה[2]. להאטת קצב גידולו של המדד השנה תרמו בעיקר הירידה בהתחלות הבנייה, ההאטה בקצב הגידול של מדדי הפדיון במסחר ובשירותים, וכן האטה קלה ביצוא הסחורות. במהלך השנה הואט קצב הגידול החודשי של המדד עדי כדי קיפאון בחלק מהחודשים (בין השאר בעקבות מבצע צוק איתן), ואילו בחודשים האחרונים חזר המדד לגדול בקצב מהיר יותר.
לוח 1: עדכונים לאחור במדד המשולב
עדכון משולב (באחוזים)
נתון קודם
נתון חדש
דצמבר
 
0.28
נובמבר
0.14
0.18
אוקטובר
0.12
0.16
ספטמבר
0.16
0.25
 
 
לוח 2: השינויים ברכיבי המדד בחודשים האחרונים
(שיעורי שינוי חודשיים  באחוזים, אלא אם כן צוין אחרת)
 
 
דצמבר
נובמבר
אוקטובר
ספטמבר
מדד הייצור התעשייתי (ללא כריה וחציבה)
 
0.8-
2.2-
1.1
מדד הפדיון בשירותים (ללא פיננסים, חינוך, ומינהל ציבורי)
 
1.8-
0.6
1.3
מדד הפדיון במסחר
 
0.0
1.4-
4.5
יבוא מוצרי הצריכה3
22.4
1.9-
2.2
5.8-
יבוא התשומות לייצור (ללא דלקים) 3
10.3
0.8-
1.7-
0.2
יצוא הסחורות (ללא חקלאות) 3
2.0
0.7-
2.4
6.6
יצוא השירותים (ללא תחבורה) 3
3.5
2.1-
0.4
9.1
משרות השכיר – במגזר הפרטי
 
 
0.4
0.9
שיעור המשרות הפנויות מסך המועסקים במגזר העסקי1
2.88
2.82
2.74
2.65
התחלות הבנייה2
 
 
1.8-
1.0
 
  
  1. שיעור המשרות הפניות נכלל במדד ברמתו, מנוכה עונתיות ומוחלק.
  2. ממוצע נע לשישה חודשים.
  3. מדדי סחר החוץ הם כמותיים (בשונה ממדדי סחר החוץ החודשיים של הלמ"ס).
 
ראה קישור למידע נוסף בנושא המופיע באתר הבנק בדף המדד המשולב


[1] כתוצאה מעלייה חדה ברכישות כלי רכב  שנובעת מהקדמת רכישות לחודש דצמבר, בעקבות הודעת משרד התחבורה על החמרת כללי "המיסוי הירוק" החל מינואר 2015. שיטת החישוב של המדד המשולב מגבילה את השפעתם של ערכים קיצוניים, ולכן ערך המדד לא שונה באופן מהותי מהמדד שהיה מתקבל ללא העלייה החריגה ברכישות של כלי רכב.
[2] על פי האומדן השנתי של הלמ"ס.