פרופ' נתן זוסמן, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, נשא היום דברים בכנס לציון יום הזכויות הבינ"ל שנערך בכנסת. להלן עיקרי דבריו, והמצגת בה השתמש מצורפת.
אציג בדבריי מאפיינים שונים של המשק הישראלי, בהשוואה בינ"ל, שיסייעו להאיר מרכיבים שונים במדיניות התקציב בישראל, ויאפשרו לבחון - האם ניתן להגדיר את תקציב 2017-2018 כתקציב חברתי. מהו תקציב חברתי? מדובר בתקציב שבא לטפל בצמצום אי-השוויון בהווה, ובד בבד לתמוך בצמיחה מכלילה, כזו שמשפרת את רמת החיים של כלל האזרחים בישראל.
בחינת אי השוויון ע"י ניתוח מדדי ג'יני (שקף 4) מלמדת כי אי השוויון בהכנסה הכלכלית בישראל דומה לממוצע ה-OECD. אולם, השפעת המדיניות, ובייחוד ההשפעה של תשלומי העברה, נמוכה בהשוואה בינ"ל, מה שמביא את אי השוויון בהכנסה הפנויה להיות גבוה משמעותית מממוצע ה-OECD. אחת הסוגיות המרכזיות בבחינת נושא הצמיחה המכלילה הוא נושא החינוך בישראל; בתחום זה אנו למדים כי הישגי תלמידי ישראל בחינוך נמוכים בהשוואה ל-OECD - הציונים במבחני PISA 2015, גם במדעים וגם במתמטיקה נמוכים מהממוצע ב- OECD (שקף 6). הפערים בהישגים במקצועות אלו בחברה הישראלית גבוהים משמעותית בהשוואה למדינות ה-OECD - הפער בישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל המדינות (שקף 7). בחינת ההוצאה התקציבית על חינוך, באמצעות השוואת ההוצאה השנתית לתלמיד, גם בבית הספר היסודי וגם בחטיבת הביניים ובתיכון, מראה כי ההוצאה השנתית לתלמיד נמוכה ביחס ל-OECD, ובכך תואמת את מיקומה של ישראל בהישגים (שקף 8). בבואנו לבחון את כישורי העובדים המצויים כבר בשוק העבודה בישראל אנו למדים כי הישגיהם של בני 16-65 בסקר המיומנויות הבינלאומי (PIAAC) גם הם נמוכים בהשוואה למדינות ה-OECD (שקף 9). גם במקרה זה, ההוצאה מהתקציב במונחי תוצר על הכשרה מקצועית בישראל נמוכה מזו שבמרבית מדינות ה-OECD, וככזו היא עקבית עם רמת המיומנויות הנמוכה יחסית (שקף 10).
לסיכום (שקף 11) – מניתוח ההתמודדות של תקציב 2017-2018 עם פערים חברתיים ניתן לציין שיש בו צעדים להקטנת אי השוויון. עם זאת, עולה כי קצב גידול תקציב משרד החינוך יהיה נמוך מקצב גידול התוצר, כך שמשקל תקציב זה בתוצר צפוי לקטון בשנתיים הבאות, אך ללא שינוי בהוצאה הריאלית לילד בגיל הלימודים. גם התקציבים להכשרה מקצועית, התומכים בצמצום אי השוויון בטווח הבינוני, נמוכים בהשוואה בינ"ל. אחד הכלים להתמודדות הוא שינוי סדר העדיפויות בתוך תקציב החינוך שיסייע להקטנת הפערים בין מגזרים שונים.