סך תקציב הבנק נמוך בכ-7.5% ביחס לתקציב ב-2020
בנק ישראל מפרסם היום לציבור את התקציב לפעילותו המנהלית בשנת 2021, בהמשך לפרסום תכנית העבודה לשנת 2021 בקישור. המועצה המנהלית של הבנק[1] דנה בתכנית העבודה השנתית שלו, אישרה את התקציב השנתי לפעילותו המנהלית, והניחה את התקציב על שולחנה של ועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב מחוק בנק ישראל, התש"ע-2010.
לבנק ישראל תפקיד קריטי בניהול המשבר הכלכלי הנובע ממגפת הקורונה, בחיזוק ובתמיכה בפעילות הכלכלה הישראלית ובקידום צמיחתו מחדש של המשק. הבנק עשה זאת בשנה החולפת הן באמצעות צעדי מדיניות שונים שהוביל והן באמצעות ייעוץ כלכלי לממשלה בסוגיות שונות. גם בעשיית הבנק לשנת 2021 יושם דגש על תהליך היציאה מהמשבר ועידוד צמיחה ופעילות כלכלית במשק, כפי שבא לידי ביטוי בתוכנית העבודה ותקציב הבנק.
להלן היעדים שהציבה הנהלת הבנק לעבודת הבנק בשנים הקרובות:
- התאמתה של המדיניות המוניטרית לסביבה המשתנה
- חיזוק המערכת הפיננסית ועמידותה של הכלכלה הישראלית בפני משברים
- קידום מתמיד של המחקר על הכלכלה הישראלית והבין-לאומית
- גיוון יכולות איסוף, מיצוי והנגשה של מידע ומחקר כלכלי לחוקרים ולמקבלי החלטות
- קידום תשתיות פיננסיות ואמצעי תשלום דיגיטלים במשק הישראלי
- עידוד התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית
- שמירה על זכויות הלקוח, שיפור יכולת המיקוח שלו וצמצום פערי מידע
- הגברת הנגישות של שירותים פיננסים לכלל האזרחים (הכלה פיננסית)
- הידוק הקשר של בנק ישראל עם הציבור, בהתאמה לקהלי היעד השונים
- הידוק הממשקים עם הכנסת והממשלה ועם רגולטורים בארץ
- הגברת שיתוף הפעולה עם מוסדות בין-לאומיים ועם בנקים מרכזיים
- ניהול יתרות מטבע החוץ
- יישום חוק קרן אזרחי ישראל, התשע"ד-2014
- התאמת הבנק לסביבה המשתנה, לרבות קידום תרבות של חדשנות וסביבת עבודה דיגיטלית
תקציב הבנק
תקציב בנק ישראל מתייחס לפעילות המנהלית של הבנק, הנדרשת לביצוע תפקידיו ולהשגת יעדיו.
בהתאם לחוק בנק ישראל, תקציב הבנק מחולק למספר תחומי פעולה: 1) מטה וסיוע (תקציבי ההוצאה של הגופים העוסקים בניהול הבנק ובמתן שירותים ותמיכה); 2) ביצוע תפקידי הבנק (תקציבי ההוצאה של חטיבות הליבה); 3) נציגות בחו"ל (הנציגות נסגרה בשנת 2019 ולכן תחום זה בוטל החל מתקציב 2020); 4) גמלאות; 5) השקעות; 6) הכנסות; 7) עתודה; 8) הדפסת כסף; 9) ניהול נכסי קרן אזרחי ישראל לרווחי הגז; 10) שיתוף נתוני אשראי.
התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2021 מסתכם ב-996 מיליון ₪, הוא נמוך ב-7.5% ביחס לשנת 2020, בעיקר כתוצאה מקיטון בהדפסת כסף והשקעות הבנק בשנה זו.
להלן הסעיפים בהם נרשמו השינויים העיקריים בתקציב בנק ישראל לשנת 2021:
הדפסת כסף – התקציב בתחום פעולה זה יעמוד על 37 מיליוני ₪, קיטון של 58% ביחס לשנת 2020. תקציב זה מושפע מהביקוש למזומן, מלאים קיימים ועלויות ההנפקה ולכן אינו קבוע לאורך השנים ומשתנה משנה לשנה.
השקעות – התקציב בתחום פעולה זה יעמוד על 38 מיליוני ₪, קיטון של 67% ביחס לשנת 2020. קיטון זה חל לאור השלמתם של מספר פרויקטים גדולים בשנה החולפת ולאור החלטת הבנק שלא לקדם פרויקטים חדשים גדולים בשנת 2021 בשל המשבר הכלכלי במשק הנובע ממגפת הקורונה.
שיתוף נתוני אשראי - תחום פעולה "שיתוף נתוני אשראי" כולל את התקציב למכלול הפעולות הנדרשות על-פי חוק נתוני אשראי התשע"ו 2016. התקציב בתחום פעולה זה יעמוד על 82 מיליוני ₪, גידול של 9% ביחס לשנת 2020. גידול זה נובע מהקטנת תחזית ההכנסות בשל משבר הקורונה, ומהמשך השקעה בפיתוחים במערכת.
מטה וסיוע וביצוע תפקידי הבנק – התקציב בתחומי פעולה אלו יעמוד על 525 מיליוני ₪, גידול של 7% ביחס לשנת 2020. גידול זה נובע בעיקר מזחילת שכר, המושפעת מהסכמים קיבוציים ותוספות כ"א, ומגידול בהוצאות התחזוקה בעקבות בניין חדש שהחל לפעול בחודש אוגוסט 2020.
התקציב לשנים הבאות – תקציב ההרשאה להתחייב לשנים הבאות מסתכם ב-252 מיליון ₪, מתוכו 40% מיועד להתחייבויות עתידיות בגין הפעלת המערכת לשיתוף נתוני אשראי.
תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות ביתרות מטבע חוץ, וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל ובדוח ניהול היתרות.
לוח א' – תקציב בנק ישראל לשנת 2021
(נתונים כספיים מוצגים באלפי שקלים חדשים)
[1] המועצה המנהלית הינה גוף שתפקידו לפקח על הפעילות המנהלית של בנק ישראל, מכוח חוק בנק ישראל, התש"ע-2010. המועצה מורכבת ברובה מנציגי ציבור.