24.09.03 המגמות המקרו כלכליות והתכנית הכלכלית עיקרי דבריה של ד"ר קרנית פלוג, מנהלת
מחלקת המחקר בבנק ישראל, אנו שרויים כיום באי וודאות רבה לגבי הכוחות הבסיסיים המשפיעים על ההתפתחויות המקרו כלכליות של המשק הישראלי. ההתפתחויות לגבי קצב ההתאוששות העולמית והרכבה, והמצב הבטחוני-מדיני באיזורינו יעצבו במידה רבה את התמונה המקרו כלכלית בישראל ב-2004. מדיניות מקרו-כלכלית החותרת לצמיחה ושומרת על היציבות יכולה לתמוך בהתאוששות במשק. הממשלה החליטה לבסס את תקציב 2004 על תרחיש על-פיו התוצר יצמח ב-2.5 אחוז והתוצר העיסקי ב-3.6 אחוזים. להערכתינו תרחיש זה מתבסס על הנחות אופטימיות למדי בדבר ההתפתחויות בכלכלה העולמית ובמצב הביטחוני ולכן נמצא בקרבת הגבול העליון של טווח התרחישים הסביר. אם הנחות אלו יתממשו, סביר שהגירעון יהיה אכן בקירבת היעד שנקבע—4-4.5 אחוזי תוצר. ואולם, במידה ולא תתממשנה ההנחות בדבר שיפור במצב הבטחוני-מדיני וצמיחה מואצת ומוטת הי-טק בעולם, סביר שהצמיחה בישראל תהיה נמוכה יותר ולכן גם תקבולי המיסים יהיו נמוכים מהחזוי ע"י האוצר. על פי תרחיש זה, הצמיחה ב-2004 תהיה בשיעור דומה לזו שבשנת 2003. המשמעות של תרחיש כזה, היא שבהינתן ההוצאות שתוקצבו, הגירעון התקציבי יעלה על 4 אחוזי תוצר, ועלול להגיע עד 5-5.5 אחוזי תוצר . התוכנית שאושרה לאחרונה בממשלה ביטלה את החוק להפחתת הגירעון שהיה בתוקף, בניסוחים שונים, מאז 1992. היא קבעה, במקום זאת, כי היקף ההוצאות יגדל בלא יותר מאחוז אחד לשנה והיקף הגירעון לא יעלה על 3 אחוזי תוצר (במקום תוואי הגירעון הפוחת עד אחוז תוצר). לדברי ד"ר פלוג, שינוי זה, במידה וייושם, יבטיח ירידת משקל ההוצאה הציבורית בתוצר וימנע את הצורך לעלות את שיעורי המס בתקופות של שפל בהן ההכנסות ממסים יורדות. ואולם, הוא עלול למנוע הפחתת משקל החוב הציבורי בתוצר בתנאים של מיתון מתמשך, שכן הוא מאפשר לממשלה לשמור על גירעון קבוע בהיקף של 3 אחוזי תוצר ועלול אף לעודד החלפת הוצאות בהפחתת מס ללא התייחסות לתוואי החוב הממשלתי. |
דר. קרנית פלוג: המגמות המקרו כלכליות והתכנית הכלכלית
דר. קרנית פלוג: המגמות המקרו כלכליות והתכנית הכלכלית
24/09/2003