בנק ישראל סיים בהצלחה הקמת פרויקט לגיבוי מערכות המידע הממוכנות למקרה אסון
בנק ישראל סיים בהצלחה הקמת פרויקט לגיבוי מערכות המידע הממוכנות למקרה אסון
20/10/2004
שיתוף:
20.10.2004
בנק ישראל סיים בהצלחה הקמת פרויקט לגיבוי מערכות
המידע הממוכנות למקרה אסון
ממחלקת
טכנולוגיית המידע בבנק ישראל נמסר, כי ביום א', ה-17.10.2004, התקיים
בבנק ישראל טכס לסיום פרויקט גיבוי מערכות המידע הממוכנות בבנק באתרים
מרוחקים שיופעלו במקרה של אסון, חו"ח. מדובר בפרויקט רחב היקף ומורכב
ביותר המשלב טכנולוגיות מתקדמות של שיקוף מידע שוטף בין אתר בנק ישראל
לאתרי הגיבוי – בהם מערכי מחשב מקבילים למערך המחשב של בנק ישראל
בירושלים. פרויקט זה אף זכה להוקרה על מצוינות מטעם חברת "EMC”
העולמית, החברה המובילה בעולם כספקית טכנולוגית איחסון במארזי מידע
חיצוניים.
הפרוייקט לגיבוי
המערכות הממוכנות הסתיים בהצלחה מלאה בחודש מארס 2004, לאחר מלאכה
מאומצת שנמשכה 10 חודשים כאחד הלקחים החשובים שהופקו לאחר אירועי ה-11
לספטמבר 2001. בכך נהג בנק ישראל בדומה למספר רב של בנקים מרכזיים
וגופים פיננסיים גדולים באירופה ובארצות הברית שהקימו אתרי גיבוי
מרוחקים למערכות הממוכנות שלהם על מנת להבטיח רציפות של תפקודם. מסקר
של חברת הייעוץ“META” עולה, כי רק ל-15% מהאירגונים בארץ יש מדיניות
מתועדת של רציפות הפעילות. בפרויקט זה נקבעה המדיניות בנושא ואף הוקם
בסופו של התהליך, מערך הגיבוי בהתאם לה.
פרוייקט הגיבוי
יאפשר את המשך תפקודו של בנק ישראל, על כלל מערכותיו השונות, גם במקרה
של אסון, ולכך השלכות חשובות על המשך תפקודו של המשק והמערכות
הפיננסיות הקשורות בתפקוד בנק ישראל. מערכת הגיבוי ערוכה להביא
להתאוששות של המערכות הקריטיות בבנק ישראל תוך פרק זמן של עד 6 שעות
ושל המערכות האחרות (שאינן קריטיות), עד 3 ימים, בעת הצורך. קביעה זו
היא תולדה של מלאכת מיפוי של כל המערכות בבנק ישראל במטרה לקבוע את פרק
הזמן הנדרש להתאוששותן במקרה של אסון וכן את היקף המידע שיש צורך
לשחזר. מאפיינים אלה איפשרו את בחירת הפתרון האופטימלי לאתר הגיבוי תוך
שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, במגבלות הלוגיסטיות והתקציביות שנקבעו.
עוד נמסר ממחלקת
טכנולוגיית המידע בבנק ישראל, כי לפני כחודש בוצע ניסוי שהסתיים בהצלחה
מלאה לבחינת פרוייקט הגיבוי, במהלכו נערכה סימולציה של מקרה אסון ומעבר
לעבודה ממוכנת הנשענת על מערכות הגיבוי באתרים המרוחקים. זאת, לאחר
שתהליך הגיבוי (שיכפול הנתונים באתר הגיבוי מאתר המחשב של הבנק) מתבצע
כבר מספר חודשים.
מטעמי יעילות
גייסה מחלקת טכנולוגיית המידע שתי חברות לעזרה בהקמת הפרויקט שנבחרו
בהליך של מכרז – חברת "תים" שסיפקה מארז דיסקים מרכזי של חברת“EMC”
ושרתי SUN ולקחה חלק בהקמת הגיבוי למערכות שבשרתים וברשתות (הסביבה
הפתוחה) וחברת "MED-1" שלקחה חלק בהקמת הגיבוי למחשב המרכזי של בנק
ישראל. מחלקת טכנולוגיית המידע ניהלה את הפרוייקט ועובדיה, בשיתוף עם
שתי החברות שזכו במכרז, הקימו שני אתרי גיבוי לאתר המרכזי של הבנק
בירושלים – אתר גיבוי למערכות שבשרתים וברשתות בתוך מבנה בנק ישראל
בתל-אביב ואתר גיבוי למחשב המרכזי במבנה חברת "MED-1” שנמצא
בפתח-תקווה. מדובר בשני אתרים המקושרים לאתר המרכזי של הבנק וביניהם
בתקשורת. כיום, מתוחזקים ומנוהלים אתרי הגיבוי ע"י מחלקת טכנולוגית
המידע בבנק ישראל.