תקציר:
- בשנת 2009/10 נרשמה יציבות בממדי העוני: תחולת העוני של נפשות, על פי ההגדרה היחסית המקובלת, עמדה על 24.7 אחוזים מהאוכלוסייה, שהם כ-1.77 מיליון עניים. במקביל עלו גם תחולת העוני של משפחות, תחולת העוני לפי הגישה המוחלטת, פער ההכנסות (המודד את המרחק הממוצע של הכנסות העניים מקו העוני) ומדד SEN (המשקלל את תחולת העוני, פער ההכנסות ואי-השוויון בקרב העניים).
- תחולת העוני בקרב עובדים מאופיינת במגמת עלייה לאורך העשור האחרון, והיא גבוהה מאוד בהשוואה למדינות OECD. עליית העוני בקרב העובדים מבטאת מצד אחד את הצטרפותן של אוכלוסיות חלשות יותר למעגל התעסוקה ומהצד האחר - העדר מדיניות מספקת לשיפור ההון האנושי והתמורה לעבודה לאוכלוסיות שכושר השתכרותן נמוך. אכיפתם הרופפת של חוקי העבודה היא גורם נוסף לשכר הנמוך של עובדים בתחתית סולם השכר, ומכאן שהיא משפיעה גם על תחולת העוני בקרבם.
- תחולת העוני ועוצמתו גבוהות במיוחד בקרב חרדים וערבים - שתי קבוצות המתאפיינות בשיעורי תעסוקה נמוכים ובפריון ילודה גבוה. אלו הן גם קבוצות האוכלוסייה שבהן עלו ממדי העוני במידה הרבה ביותר לאורך העשור האחרון, בעוד שתחולת העוני בקרב יהודים לא חרדים נשארה יציבה.
- תחולת העוני בקרב קשישים הצטמצמה בשנים האחרונות, לאחר עלייה ניכרת בתחילת העשור. זאת בעיקר משום שקצבאות הזיקנה נשחקו פחות מאשר קצבאות אחרות.
- בשנת 2009/10 הוסיף אי-השוויון בהכנסות להתרחב. מדד ג'יני הגיע לכ-39 אחוזים. אי-השוויון בישראל גבוה ביחס למדינות OECD וביחס לעבר. עליית אי-השוויון בהכנסות נטו משקפת התייצבות ואף ירידה של אי-השוויון בהכנסות הכלכליות וירידה של תרומת תשלומי ההעברה והמסים לצמצום אי-השוויון
- תרומתם הישירה של תשלומי ההעברה והמסים הישירים נמוכה מאוד בהשוואה למדינות OECD, והיא הלכה וירדה כמעט ברציפות לאורך העשור האחרון. בשנת 2009/10 נרשמה התייצבות ואף עלייה קלה בתרומה זו.
- מס ההכנסה השלילי, בשנה הראשונה להפעלתו, חילץ מעוני 4.5 אחוזים ממקבלי המענק העניים. מס הכנסה שלילי הוא אחד מצעדי המדיניות הבודדים המאפשרים להגדיל את הכנסתם ורווחתם של משקי בית בעלי הכנסות נמוכות ללא פגיעה בתמריץ לתעסוקה וללא פגיעה בביקוש לעובדים. הוא ממוקד באוכלוסיות החלשות, ולפיכך משמש כלי מדיניות יעיל לטיפול בבעיית העוני בקרב עובדים. מומלץ להגדיל את סכומי המענק ולהרחיב את התוכנית לפריסה ארצית.
- ההעדפה המתקנת בהקצאת ליבת שעות העבודה של כוחות ההוראה בחינוך היסודי לטובת תלמידים מרקע חלש הצטמצמה מאז שנת הלימודים 2008-2007. ראוי אפוא להרחיב את היקף ההעדפה המתקנת.
סוגיות במדיניות הרווחה - קובץ PDF