23.12.03

ההשקעות בחו"ל של חברות הביטוח

יתרת ההשקעות בחו"ל של חברות הביטוח הסתכמה בסוף ספטמבר 2003 בכ-1.1 מיליארדי דולרים, ומהווה כ-3.5% מסך נכסיהן.

¦

שיעור החזקה של נכסים בחו"ל בתכניות ביטוח חיים "משתתפות ברווחים" עומד על כ-8%, והוא גבוה משיעור ההחזקה של נכסים בחו"ל של קופות הגמל (כ-2%). ההבדל נובע בין היתר מכללי מס שונים החלים על גופים אלה.

¦

כ70% מהנכסים בחו"ל מוחזקים בניירות ערך זרים, והשאר - בניירות ערך ישראליים הנסחרים בחו"ל ובפיקדונות בבנקים זרים.

¦

שלוש הקבוצות הגדולות בענף הביטוח, המרכזות כ-80% מהנכסים בתכניות "משתתפות ברווחים", מבצעות כ-70% מההשקעות בחו"ל.

¦

מהמחלקה לפעילות המשק במטבע חוץ נמסר, כי יתרת ההשקעות בחו"ל של חברות הביטוח הסתכמה בסוף ספטמבר 2003 בכ-1.1 מיליארדי דולרים, המהווה כ-3.5% מסך נכסיהן. במהלך שנת 2003 השקיעו חברות הביטוח בחו"ל כ-150 מיליוני דולרים, לעומת כ-500 מיליונים בשנת 2002. השקעות אלה מורכבות מני"ע זרים, מני"ע ישראליים הנסחרים בחו"ל, מפיקדונות בבנקים זרים ומהשקעות ישירות.

באוקטובר 2000 ניתן לחברות הביטוח היתר להשקיע בחו"ל עד לשיעור של 5% מסך נכסיהן. בפועל, התאפשרה ההשקעה של חברות הביטוח בחו"ל רק באפריל 2001, משנכנסו לתוקף תקנות השקעה חדשות של המפקח על הביטוח. בתחילת 2003 במסגרת השלמת תהליך הליברליזציה במטבע חוץ, הוסרו כל ההגבלות הכמותיות על השקעות במט"ח ובחו"ל שחלו על המשקיעים המוסדיים, ובכלל זה על חברות הביטוח.

חברות הביטוח מנהלות תיק נכסים כנגד התחייבויותיהן הנובעות מעסקי ביטוח חיים, מעסקי ביטוח כללי, ומההון העצמי ומהתחייבויות אחרות. בניהול תיקי ביטוח החיים (תכניות "מבטיחות תשואה" ו"משתתפות ברווחים") פועלות חברות הביטוח כמשקיע מוסדי, וניהול ההשקעות בתיקים אלו מופרד מפעילותן העסקית האחרת. כ-75% מהנכסים של חברות הביטוח בחו"ל מוחזקים כנגד תיקי ביטוח חיים בתכניות "משתתפות ברווחים". בתכניות "מבטיחות תשואה" חייבות חברות הביטוח להחזיק נכסים התואמים את התחייבויותיהן ללקוחות, ולפיכך מרבית נכסיהן צמודים למדד המחירים לצרכן.

מהמחלקה לפעילות המשק במט"ח נמסר עוד, כי שיעור ההחזקה של התכניות ה"משתתפות ברווחים" בנכסים בחו"ל הגיע בסוף ספטמבר 2003 לכ-8%; מתוכם כ-70% בניירות ערך זרים והשאר בניירות ערך ישראליים הנסחרים בחו"ל. שיעור זה גבוה משיעור ההחזקה של קופות הגמל בנכסים בחו"ל (כ-2%), בעיקר בגלל הבדלים בכללי המס: רווחים מהשקעות בחו"ל כנגד תיק ביטוח חיים "משתתף ברווחים" אינם מחויבים במס - למעט ההכנסות של חברות הביטוח מדמי ניהול (שחלקם מחושב כשיעור מהרווח); לעומת זאת כל הרווח של קופות הגמל מהשקעות בני"ע זרים, במונחי מט"ח, חייב במס בשיעור של 35%. כידוע, החליט משרד האוצר לאחרונה על השוואת כללי המס החלים על השקעות בני"ע זרים לאלה החלים על השקעות בשוק ההון המקומי, החל מראשית שנת 2005.

מהשוואה שנערכה במחלקה לפעילות המשק במט"ח למספר מדינות מקבוצתOECD  עולה, כי שיעור ההשקעות בחו"ל של חברות הביטוח נמוך ביחס לגופים מוסדיים זרים, בהם גם חברות ביטוח, המחזיקים בחו"ל, בממוצע, כ-20% מסך נכסיהם, בעיקר במניות זרות. שיעור נמוך זה משקף את העובדה שחברות הביטוח הישראליות נמצאות רק בתחילת תהליך ארוך של התאמת תיק השקעותיהן לפעילות בתנאי משק פתוח. בהתאמה זו גלומים יתרונות רבים - ביניהם, הקטנת הסיכון הכולל של תיק הנכסים, הן על ידי הגדלת הפיזור והן ע"י הקטנת החשיפה לתנודות בשוק ההון בישראל.

המשך התהליך של התאמת תיק ההשקעות בתכניות ה"משתתפות ברווחים", עד ששיעור ההשקעה בחו"ל בתיק יגיע לרמה המקובלת בארצות המפותחות, משמעותו יצוא הון בהיקף של למעלה ממיליארד דולרים.

קצב ההשקעות בחו"ל במסגרת תהליך זה, מושפע גם משיקולים של הטווח הקצר - מצב שוקי ההון בחו"ל, פער הריביות בין השקל לדולר ורמתו של סיכון שער חליפין. כך, בתחילת 2002, עם הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל, צמצום פער הריביות בין השקל לדולר ועלייה בסיכון שער חליפין, השקיעו חברות הביטוח בחו"ל כ-500 מיליוני דולרים; עם העלאת ריבית בנק ישראל ביוני 2002 נעצרה מגמת ההשקעות בחו"ל ולא התחדשה עד לסוף שנת 2002; בתקופה זו אף נרשמו מימושים קלים, בעיקר של ני"ע זרים.

השקעות חברות הביטוח בחו"ל מאופיינות בריכוזיות רבה: שלוש הקבוצות הגדולות בענף, המרכזות כ-80% מהנכסים בתכניות "משתתפות ברווחים", מבצעות כ-70% מההשקעות בחו"ל. מהשוואת הרכב ההשקעות בחו"ל בתחילת התהליך, (עם כניסתן לתוקף של תקנות ההשקעה החדשות), להרכב השקעות אלו בשנה האחרונה עולה, שהקבוצות הגדולות בענף ערוכות כיום להשקעות בחו"ל במגוון רחב של נכסים וברמת תחכום גבוהה, תוך שימוש בכלים לניהול סיכונים ובמודלים תומכי החלטה. בשנת 2001 כ-40% מההשקעות היו החלפה של אג"ח צמודות למט"ח בארץ באיגרות חוב ישראליות הנסחרות בחו"ל, לרבות אג"ח של ממשלת ישראל; תיק ההשקעות הנוכחי מורכב ממניות, בעיקר של חברות זרות (74%) ומאיגרות חוב זרות וישראליות הנסחרות בחו"ל תוך שימוש במכשירים פיננסיים מתקדמים -  קרנות נדל"ן (reits ), קרנות גידור, מכשירים פיננסיים נגזרים, מוצרים פיננסיים מובנים (structures ) וכו'. מרבית ההשקעות בחו"ל מתבצעות באמצעות התקשרויות עם בתי השקעות זרים ורכישה של יחידות השתתפות בקרנות נאמנות זרות, וחלקן - באמצעות רכישת ני"ע, בעיקר איגרות חוב, ישירות מהבורסות בחו"ל. לפי שעה לא רווח בחברות הביטוח בישראל ההסדר, הקיים בגופים מוסדיים בעולם, של מסירת חלקים מהתיק לניהול גופים מתמחים בחו"ל.