תקציר

המחקר הנוכחי מציג שיטה חדשה ופשוטה להערכת פער התוצר במשק זמן אמת, תוך שימוש בנתונים מסקר הערכת מגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המאמר מציג מדד חדש לעודף הביקוש המצרפי במשק, המוגדר כפער בין שקלול של מגבלות ההיצע והביקוש המדווחות על ידי החברות הנסקרות בכל חודש בסקר. מדד זה, ביחד עם התוצר בסקטור העסקי, מאפשר גם לאמוד את פער התוצר במשק. אנו מוצאים כי פער התוצר המתקבל משפיע באופן חיובי ומובהק על מדד המחירים לצרכן כמו גם על מחירי היצרן ומחירי התוצר העסקי בישראל. פער התוצר המוצע מציג רמת הסבר טובה יותר של המחירים לצרכן, היצרן והתוצר העסקי בהשוואה לשיטות האחרות הנפוצות בספרות להערכת פער תוצר. בנוסף, פער התוצר המוצע מציג עמידוּת גבוהה יותר לרביזיות בנתונים ולהערכת עודף ביקוש או עודף ההיצע במשק בזמן אמת. הגישה המוצעת במאמר לגזירת פער התוצר משלימה שיטות אחרות הקיימות בספרות, ומספקת תובנות חשובות לניתוח כלכלי ולקביעת מדיניות על ידי ניצול נתוני סקר המגמות בזמן אמת, תוך ניצול תפיסות של מנהלי החברות לגבי מגבלות כלכליות במשק הישראלי.

מילות מפתח: מגבלות ביקוש והיצע, פער התוצר, אינפלציה, סקר מגמות בעסקים.

למאמר המלא כקובץ PDF (באנגלית)