עיקרי הדברים:
  • המחקר בוחן באמצעות שימוש בנתוני ההוצאות בכרטיסי האשראי כיצד משפיעה המדיניות המוניטרית על ההוצאה לצריכה הפרטית בישראל.
  • מהניתוח עולה שצמצום מוניטרי על ידי העלאה של הריבית בנקודת אחוז אחת, פועל להפחית את ההוצאה לצריכה הפרטית (מקומית; ללא דיור) בששת החודשים הראשונים שלאחר העלאת הריבית בשיעור של עד כ- 5 אחוזים,    ובכ- 2 אחוזים בממוצע במהלך השנה שלאחר העלאת הריבית.
  • העלאות הריבית משפיעות במידה שונה על הרכיבים השונים של ההוצאה לצריכה פרטית: הן מקטינות משמעותית את הצריכה של שירותי הפנאי, שמשקלם בצריכה של משקי בית בחמישון העליון גדול יותר, מפחיתות את צריכתם של מוצרי תעשייה ושירותים, אך לא משפיעות על צריכת המזון, שמשקלה בהוצאות החמישון התחתון גדול יותר.
  • המחקר מראה שהעלאות הריבית החל מחודש אפריל 2022 מיתנו את הצריכה הפרטית, ויכולות להסביר את ההתרחבות האטית יחסית של הצריכה בשנה שלאחר מכן.

    למאמר המלא כקובץ PDF