תגובה לפניה של המועצה הישראלית לצרכנות בנושא כרטיסי האשראי
- מהפיקוח על הבנקים נמסר היום, כי הטיפול בנושא כרטיסי האשראי הוא מתמיד ורציף. בשנים האחרונות נערכו מספר רב של ביקורות שהתמקדו בבדיקת נושאים שעלו עקב התגברות התחרות בתחום זה שבנק ישראל פעל בהתמדה לעידודה. ממצאי ביקורת אלו נשלחים לבנקים, כמקובל, והמפקח מקיים מעקב על ביצוע השנויים המתחייבים מדוחות הביקורות. ראוי לציין שהפיקוח על והבנקים מקיים בימים אלו ביקורת כללית בנושא שהוא מאוד מורכב ומחייב השקעת משאבים וזמן לטיול בעניין.
- עד כה נתקבלו ביחידה לפניות הציבור 9 תלונות בלבד, הקשורות לנושא כרטיסי האשראי של "ויזה כאל", זאת בניגוד לפרסומים על אלפי תלונות כפי שנמסר, כל ידי גורמים שונים. כמו כן ראוי לציין שלא נתקבלו תלונות ספציפיות מהמועצה הישראלית לצרכנות.
הנושא העיקרי שהועלה הן בתלונות והן ע"י אמצעי התקשורת השונים, היה חסימה של כרטיסי אשראי של ויזה כאל. בהקשר זה כדאי לציין כי חסימת כרטיס אשראי, יכולה לנבוע גם מתקלות וגורמים שונים נוספים שאינם קשורים בהכרח למאבק בין חברות האשראי. בדיקתם של מקרים אלו מורכבת למדי ואינה יכולה להסתיים בזמן קצר. זאת ועוד, חלק מהמידע שמתפרסם בנושא המאבק בין חברות כרטיסי האשראי הוא מגמתי, והפיקוח אף נאלץ להקדיש מאמצים להבחין בין מידע מבוסס לבין מידע אחר שמופץ לציבור.
באשר לפרסום הממצאים של המפקח על הבנקים מבהירים בבנק ישראל, כי על דוחות הביקורת שמפיקים צוותי הפיקוח על הבנקים חלה על פי חוק חובת סודיות חמורה, ולפיכך המפקח אינו רשאי לפרסם את הממצאים, ואת דרכי הטיפול המתחייבים מהם.
עקב החשיבות הציבורית הרבה שמייחסים בבנק ישראל לנושא התחרות וההגינות המתחייבת מנושא רגיש זה, ישקול בנק ישראל בתום הבדיקות המתבצעות כיום האם ומה ניתן לפרסם באופן שיאזן בין אינטרס הציבור לדעת בין חובת הסודיות שעל פי חוק.