10.4.2007
 
בנק ישראל מפרסם קטע נוסף מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2006, שיפורסם ב-11 לאפריל 2007
קטע זה, הלקוח מתוך הפרק הדן ב"התוצר, השימושים וענפי המשק", עוסק בעידוד השימוש בתחבורה הציבורית בישראל
 
למרות הגידול בהשקעה ברכבות בשנים האחרונות, אחוז הנסועה ברכבות, רכבות קלות ואוטובוסים חשמליים בישראל נמוך בהשוואה בינלאומית.  
מומלץ להמשיך ולהשקיע באמצעים חדשים להסעת המונים, להמשיך במהלכים המעודדים תחרותיות בתחבורה הציבורית הקיימת (אוטובוסים) ולתקן עיוותים במערכת המס המעודדים שימוש ברכב פרטי.  
השימוש בתחבורה הציבורית בישראל היה גבוה יחסית למדינות האיחוד האירופי בשנות התשעים, אולם פחת מאוד בשנים האחרונות – מכ-25 אחוזים מכלל הקילומטר-נוסע ב-1996 לכ-20 אחוזים ב-2005 (איור 1) – והרכבו בעייתי. בעוד שבמדינות האיחוד מקובל, בתוך המטרופולין, השימוש באוטובוסים חשמליים וברכבות תחתיות – אמצעי הסעת המוניים שכמעט אינם רגישים לגודש בכבישים – ונתח השימוש באוטובוסים מכלל הקילומטר-נוסע אף יורד עם העלייה ברמת החיים, הרי בישראל עדיין מקובל השימוש באוטובוסים בלבד, והשימוש ברכבות מועט מאוד. מהשוואה בינלאומית עולה כי אחוז השימוש ברכבות, רכבות תחתית ואוטובוסים חשמליים מסך הנסיעה בתחבורה ציבורית הוא מן הנמוכים בעולם.
הצורך לאפשר ליוממים גישה למקום העבודה הוא צורך חיוני בכלכלה המודרנית, אך הסתמכות על השקעה בכבישים בלבד הובילה לא אחת למבוי סתום בכניסות לערים הגדולות שהן מוקדי תעסוקה. כדי לעודד את התחבורה הציבורית יש להשקיע בתשתיותיה, לעודד את התחבורה הציבורית הקיימת (אוטובוסים) ולתקן עיוותים במערכת המס המעודדים שימוש ברכב פרטי.
פעילות הממשלה בשנים האחרונות מעידה על שינוי – התקציבים לרכבת, לרכבת הקלה ולנתיבי תחבורה ציבוריים גדלו מאוד בשנים האחרונות. התשואה על ההשקעה ברכבת וברכבת קלה בתל אביב תעלה אם רשת המסילות תהיה מפותחת, ולכן חשוב לקדם קווים נוספים במערכת הסעת המונים בתל אביב מלבד "הקו האדום".
הרפורמה בתחבורה הציבורית (אוטובוסים): נמשכת הרפורמה שבה מועברים זיכיונות להפעלת קווי אוטובוסים שהיו עד כה בשליטת "אגד" ו"דן", במטרה להגביר את התחרותיות בענף. הרפורמה הביאה להוזלה משמעותית של הנסיעה בקווים שהועברו לחברות החדשות (נתח של כ-15 אחוזים). אולם המהלך כמעט לא השפיע על מחירי הנסיעה בקווים שנותרו בידי החברות הוותיקות. האוצר דורש דמי זיכיון מהמפעילים החדשים. תשלום דמי זיכיון הוא למעשה מס על נוסעים בתחבורה ציבורית שאינם גודשים את הכביש ואינם מזהמים את האוויר, ומכאן שהוא מעיד על
סדר עדיפויות לקוי של הממשלה. חשוב להבטיח שהתחבורה הציבורית תהיה חלופה אמיתית לנוסעים בעלי רכב. לשם כך יש לשים דגש חזק יותר על קיצור משך הנסיעה והגברת תדירות הנסיעות, ואין להירתע מסבסוד ממשלתי לזכיין במקרה הצורך.
תיקון עיוותים במערכת המס: יש לתקן את העיוותים במערכת המס, אשר בעטיים במגזרים רבים במשק חלק מתשלומי השכר מיועדים להחזקת רכב, ומעודדים רכישת מכוניות. הזקיפה לבעלי רכב צמוד נמוכה מידי ומעודדת באופן מלאכותי אספקת מכוניות לעובדים כתחליף לשכר. בתחילת 2007 הוחלט להעלות בהדרגה את הזקיפה, ואם החוק יעבור בכנסת יתוקן העיוות.