23.08.04

בנק ישראל יקים מרכז לימודי לכלכלה ופיננסים

מבנק ישראל נמסר, כי הבנק יקים בין כתליו מרכז לימודי לכלכלה ופיננסים. במרכז החדש יוכלו תלמידי בתי ספר תיכוניים, סטודנטים, חיילי ומפקדי צה"ל ומבוגרים לרכוש כלים בסיסיים להכרת הכלכלה, הפעילות הפיננסית ופעילויותיו של הבנק המרכזי ומדיניותו. בכך, יוכלו אזרחים מן השורה, ובמיוחד הדור הצעיר, לרכוש מושגים ולהצטייד בכלים שיסייעו להם להבין טוב יותר אירועים בעלי משמעות כלכלית וכן לקבל החלטות כלכליות ופיננסיות יום-יומיות בצורה מושכלת. בבנק ישראל מציינים כי חשיבותה של פעילות חינוכית זו בולטת בעידן המודרני של כלכלה ושווקים פיננסיים מתוחכמים ודינמיים. בפעילות חינוכית חשובה זו, הולך בנק ישראל בעקבות בנקים מרכזיים רבים בעולם – כגון הבנקים המרכזיים של ארה"ב, גרמניה, אנגליה ועוד – המקיימים פעילויות חינוכיות ומרכזים חינוכיים לכלכלה ופיננסים במדינותיהם.

בבנק ישראל מדגישים, כי המרכז הלימודי החדש שיוקם יהווה חוליה נוספת במגוון הפעילויות לקידום החינוך הכלכלי והפיננסי שמקיים הבנק מזה שנים רבות. בין הפעילויות האלה ניתן למנות את הכנסים השנתיים למורים לכלכלה שהבנק מקיים בשיתוף עם משרד החינוך, השתלמויות בפני כיתות בתי ספר תיכוניים בלימודי כלכלה, ההרצאות של כלכלני הבנק בפני קבוצות של תלמידים, סטודנטים , חיילי ומפקדי צה"ל.

ההכנות להקמת המרכז הלימודי לכלכלה ופיננסים - אשר עשוי להשתלב במסגרות של הפעילויות החינוכיות שמקיימים מוסדות שלטוניים נוספים בירושלים, כגון, בית המשפט העליון והכנסת – נמשכות מזה כ-3 שנים ואלה מתבצעות, עפ"י הנחיות הנגיד, על בסיס עקרונות של יעילות וחיסכון. חברת "קומפיוגרפיק" נבחרה - במסגרת של תחרות בין מספר חברות – להקים את המרכז הלימודי בין כותלי בנין בנק ישראל בירושלים בעלות של כ-3 מיליוני ₪. הקמת המרכז הלימודי תסתיים בשנה הבאה.

בנקים מרכזיים בעולם מפעילים מרכזים לימודיים ומפעילים פעילויות חינוכיות במגוון תחומים במטרה לחשוף את הציבור בפני מונחי יסוד בסיסיים בכלכלה ובתחום הפיננסי - ובכללם המדיניות הכלכלית ותפקידי הבנק המרכזי. בארה"ב מקדיש הבנק המרכזי מאמצים ניכרים ללמד, בעיקר נוער הלומד במערכת החינוך, את תפקידי הבנק וכן להקנות מונחי יסוד בכלכלה ובנושאים פיננסיים. לצורך כך מתקיימות פעילויות נרחבות הכוללות קורסים, סמינרים למורים ולמתמחים, סיורים והדרכות לתלמידים בגילאים שונים. הבנקים המרכזיים של גרמניה ואנגליה משקיעים מאמצים בתחום ההדרכה והלימוד באמצעות מרכזים וסרטים לימודיים. באוסטרליה מציג הבנק המרכזי מצגות בתחומים של מדיניות הריבית לתלמידי תיכון, לסטודנטים ולמורים לכלכלה ומנהל עסקים. הבנק של ניו-זילנד מקיים ביקורי תלמידים וסטודנטים להרצאות בתחומי תפקידיו. הבנק של ונצואלה הפיק סרט על תפקידי הבנק, המופץ בבתי הספר במדינות שונות בדרום אמריקה. בנקים מרכזיים נוספים המקיימים פעילויות לימודיות בתחומי הכלכלה והפיננסיים מול הציבור הם הבנקים המרכזיים של קנדה, ברזיל, בלגיה, צ'כיה, צרפת, הולנד, הונג-קונג ועוד.

תיאור התכנים למרכז הלימודי לכלכלה ופיננסים

מטרת המרכז הלימודי: להקנות למבקר, באמצעים חזותיים ואינטראקטיביים, מושגי יסוד בתחומי הפעילות הכלכלית והפיננסית, תפקיד הכסף בכלכלה המודרנית ואת תפקידיהם של המדיניות הכלכלית ושל הבנק המרכזי, כמו בכל משק מפותח, בשמירה על היציבות הכלכלית והפיננסית.

קהל היעד: בעיקר, תלמידי החטיבות העליונות בבתי הספר תיכוניים, סטודנטים ומורים לכלכלה, קבוצות חיילים וקבוצות מבוגרים, ויחידים.

אופי הסיור הלימודי במרכז החדש: הסיור הלימודי יארך כשעה ורבע, יהיה מובנה וייעשה בלווי מדריכים מקצועיים שיוכשרו לכך מקרב עובדי הבנק (ללא גיוס עובדים חדשים לשם כך).

הסיור הלימודי יעסוק בנושאים הבאים: מהו תפקיד הכסף בכלכלה המודרנית; ניהול מערכת המטבע והספקת שטרות ומטבעות לציבור לשם ביצוע תשלומים; חשיבות השמירה על ערך הכסף והמדיניות להשגתה; יציבות מחירים וחשיבותה; יציבות מערכת הבנקאות והדרכים לשמירתה, חשיבות יציבות ואמינות המערכת הפיננסית בניהול הלוואות ופקדונות הציבור; פעילותו של שוק מט"ח; חשיבותם של "כוחות השוק" בקביעת שערי החליפין ומחירים אחרים; חשיבותו של מחקר וייעוץ כלכלי מקצועי ובלתי תלוי בסוגיות הכלכליות והחברתיות העיקריות של המשק ועוד.

תיאור הסיור הלימודי במרכז החדש:

א. סרט הפתיחה –  עם הכניסה למרכז יוצג למבקרים סרט פתיחה בן מספר דקות. הסרט יתאר את התפתחות הכסף על פני זמן ואת המעבר מסחר חליפין עד למסחר באמצעות כסף אלקטרוני. כמו כן, יקבל המבקר מידע על התכונות העיקריות של הכסף והסבר מדוע הוא משמש אמצעי מתאים לביצוע תשלומים, אמצעי המסייע להשוות בין מחירי מוצרים שונים ולקבל החלטות כלכליות נבונות. המסר שיודגש הוא החשיבות של שמירה לאורך זמן על ערכו ועל תכונותיו של הכסף בישראל.

ב. תחנות הפעילות האינטראקטיביות – המבקרים יחולקו לארבע קבוצות על פני ארבע תחנות פעילות אינטראקטיביות שונות, בכולן הם יבקרו במהלך הסיור. התחנות יתופעלו באמצעות מכשיר דמוי "ארנק אלקטרוני" הנטען בעמדה שתשמש כ"עמדה למשיכת כסף". אמצעים אלה ימחישו למבקר את המונח "כמות הכסף" והקשר שבינו לבין קצב עלית מחירים.

תחנה ראשונה: תעסוק בעיצוב הכסף, בתהליך ייצורו, וכן בהכרות עם סימני הביטחון בשטרות. בתחנה יתקיים משחק "מצא את ההבדלים" בין שטר אמיתי לשטר דמי, דבר שיקנה למבקר מיומנות ומודעות לבדיקת השטרות אליהן נחשפים בחיי היום יום ולסימני הביטחון.

 

1.

תחנה שנייה: תציג את התכונות הייחודיות של הכסף ויתקיים בה משחק הכולל שאלות הקשורות לכסף, לאינפלציה, למדיניות הריבית ולקשר ביניהם.

 

2.

תחנה שלישית: תקנה למבקר מושגי יסוד בסיסיים בבנקאות במטרה להגביר את המודעות לחשיבות של יציבותה ואמינותה של מערכת הבנקאות, ולתפקידי הפיקוח על הבנקים בשמירה על כך. בתחנה יופעל משחק שבו המבקר פועל כ"בנקאי" ותוך כדי כך מקבל ידע על הקשר בין הלוואות לחסכונות ועל תפקידם במשק מודרני.

 

3.

תחנה רביעית: תקנה למבקר ידע על המסחר במט"ח – ובכלל זה, על סוגי הפעולות המתבצעות במטבע חוץ וכן על האופן שבו פועל שוק מטבע החוץ.

4.

ג. שיחה עם מדריך מקצועי – לאחר הפעלת כל התחנות ע"י המבקרים – דרך המחשת "כמות הכסף", משמעות שחיקת ערכו והאינפלציה – תיערך שיחת סיכום קצרה עם מדריך מקצועי שיקשר בין כל הנושאים שהועלו בתחנות לבין מושגי היסוד בכלכלה ופיננסיים ותפקידי המדיניות הכלכלית והבנק המרכזי בכלכלה המודרנית.

ד. סרט סיכום – סרט הסיכום יתייחס לתפקידים העיקריים של בנק ישראל בהם: הנפקת השטרות והמטבעות – ובתוך כך תהליך ייצור הכסף ותפעול מערכת השטרות והמטבעות והחלפת השטרות הבלויים, במסגרת אחריות הבנק למערך התשלומים במשק; חשיבות יציבות המחירים לכלכלה של משק מתקדם – מתן דוגמאות של אובדן יציבות המחירים במדינות שונות, תוך עמידה על הנזקים הקשים הכרוכים בכך והצגה של תהליך קבלת ההחלטות לקביעת הריבית החודשית על השלבים השונים שלו; החשיבות לאזרחים של השמירה על יציבותם של הבנקים דרך דוגמאות מהעולם על ושל הנזקים הנובעים לכל האזרחים מקריסת בנקים; הסדרת שוק מט"ח והמשטרים השונים של שערי החליפין שהיו נהוגים בעבר בישראל. בנוסף, תוצג בסרט עבודתה הייחודית של מחלקת המחקר בניתוח אובייקטיבי מקצועי של כלכלת ישראל ושל סוגיות כלכליות וחברתיות נבחרות, כל זאת במסגרת הייעוץ שנותן הבנק לממשלה, לפי חוק.