לצפייה בהודעה זו כקובץ לחץ כאן

הפיקוח על הבנקים הפיץ היום למערכת הבנקאית הוראת ניהול בנקאי בנושא "עקרונות לניהול אפקטיבי של סיכונים פיננסיים שקשורים לאקלים". זאת בהמשך לתהליך מתמשך שמקיים הפיקוח על הבנקים מול הגופים המפוקחים, שנועד בין היתר להעלות את המודעות של הנהלות הבנקים והדירקטוריונים לגבי קיומם של סיכוני אקלים, לצורך לנהל סיכונים אלה ולגבי ההשפעה הפוטנציאלית שלהם על המערכת הבנקאית ועל כלל המשק. הדחיפות בטיפול בסיכוני האקלים עלתה לנוכח תופעות אקלימיות המתרחשות בעולם ונתונים מדעיים הממחישים את היקפם של סיכוני האקלים.

המפקח על הבנקים: "לצד השמירה על יציבות המערכת הבנקאית, הפיקוח על הבנקים רואה חשיבות רבה בטיפול גם בתחומי הסביבה והחברה, שהם חלק ממכלול היבטי ה-ESG[1]. בפרסום ההוראה אנו משיגים שתי מטרות – האחת היא חיזוק היציבות הפיננסית של המערכת הבנקאית אל מול סיכוני אקלים, והשנייה היא חברתית-סביבתית, שכן המערכת הבנקאית מהווה חלק אינטגרלי מהמרקם הכלכלי-חברתי בישראל ועליה לסייע במימוש המדיניות שמובילה הממשלה, ובמקרה זה, עמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה הנגזרים מהסכם פריז ומימון פיתוחן של טכנולוגיות חדשות".

ההוראה הנ"ל נועדה לקדם גישה מבוססת-עקרונות לשיפור ניהול סיכוני האקלים, והיא מותאמת ומבוססת על המסמך שפרסמה ועדת באזל ביוני 2022. מסמך באזל גובש לאחר בחינת יוזמות פיקוחיות המיושמות על ידי רשויות שונות המופקדות על היציבות הפיננסית וגופים בינלאומיים אחרים, ולאחר עריכת ניתוח של סיכוני האקלים הרלוונטיים.

ההוראה כוללת שנים-עשר עקרונות המספקים הנחיות לבנקים בנושאי ממשל תאגידי, בקרה פנימית, הלימות הון ונזילות, ניהול סיכונים, ניטור ודיווח, שילוב בניהול סיכונים מסורתיים (סיכוני אשראי, שוק, נזילות, סיכון תפעולי וסיכונים אחרים) וניתוח תרחישים.

להודעה זו נלווית ההוראה עצמה.

[1] Environmental, Social and Corporate Governance