20.3.2005
 
שיעורי המס על שכר בישראל בהשוואה בין-לאומית
הודעה זו מציגה קטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2004 שיפורסם ב-4/4/05 - והמתבסס על מחקר שערך ד"ר עדי ברנדר:" שיעורי המס על הכנסות מעבודה בישראל בעקבות הרפורמה במס: פרספקטיבה בינלאומית"
 
 
הפחתות שיעורי מס ההכנסה בישראל בשנתיים האחרונות הביאו את שיעור המס הממוצע על השכר לרמות המקובלות במדינות המפותחות בכל רמות ההכנסה, לאחר שבשנת 2002, ובסוף שנות התשעים, היו אלה גבוהים במידה ניכרת מהמקובל בעולם.  
ברמות ההכנסה שמתחת לפי 2 מהתוצר לנפש (כ-13,200 ₪ לחודש בישראל), שבהן מצויים יותר מ-85% מהנישומים בישראל, שיעור המס הממוצע בישראל נמוך מזה שבמדינות המפותחות (OECD).  
שיעור המס הממוצע בישראל נמוך מזה שבמדינות האיחוד האירופי בכל רמות ההכנסה.  
שיעורי המס השוליים ברמות ההכנסה שמעל 9,000 ₪ לחודש גבוהים בישראל בהשוואה לממוצע במדינות המפותחות (OECD) ודומים, ואף נמוכים, בהשוואה לממוצע במדינות האיחוד האירופי.  
בניגוד למדינות המפותחות (OECD), מערכת המס בישראל אינה מתחשבת במצבו המשפחתי של הנישום ואינה מעניקה הטבות מס להורים לילדים, שמשקלן גדול בעיקר ברמות ההכנסה הנמוכות.  
רק 50% מהאימהות העובדות בישראל מצליחות לנצל את זיכויי המס הניתנים בגין ילדיהן, בשל שכרן הנמוך.  
הענקת הטבות מס בישראל על בסיס ההרכב המשפחה, בדומה למקובל במרבית המדינות המפותחות, תוכל להקטין בעלות תקציבית נמוכה, את העוני בקרב משקי הבית שבהם יש לפחות מפרנס אחד.  
ממחלקת המחקר בבנק ישראל נמסר, כי בהשוואה בין-לאומית של שיעורי המס על השכר נמצא, כי שיעור המס הממוצע על השכר בישראל אינו גבוה מהשיעורים המקבילים במדינות המפותחות. מהשוואה זו עולה, כי שיעור המס הממוצע ברמות ההכנסה שעד פי 2 מהתוצר לנפש (13,200 ₪ לחודש בישראל), שבהן מצויים 85% מהנישומים בישראל, נמוך או דומה לממוצע בקבוצה של 26 מדינות מפותחות החברות ב-OECD. עוד עולה מהשוואה זו, כי גם ברמות ההכנסה הגבוהות יותר הפערים בין ישראל לבין מדינות אלה אינם גדולים. עוד נמצא, כי שיעורי המס הממוצעים בישראל נמוכים מהשיעורים המקבילים במדינות האיחוד האירופי בכל רמות ההכנסה. ראוי לציין, כי בעקבות הרפורמה במס ההכנסה וההפחתות הנוספות בשיעוריו במהלך 2004 נסגר הפער בשיעורי המס בין ישראל למדינות המפותחות, שהגיע לרמות גבוהות בשנת 2002. הפערים האלה בשיעורי המס היו גדולים במיוחד ברמות השכר שבין פי 1.66 לפי 4 מהתוצר לנפש (11,000 ₪ עד כ-28,000 ₪ לחודש, בישראל) ומכיוון שהפחתות המס במסגרת הרפורמה התמקדו ברמות שכר אלה, הפער נסגר. עוד נמצא, כי שיעורי המס השוליים בישראל עדיין גבוהים מהממוצע במדינות המפותחות ברמות ההכנסה שמעל 9,000 ₪, אך הם נמוכים או דומים לממוצע במדינות האיחוד האירופי - שבהן נהוגים שיעורי מס גבוהים יותר מאשר במדינות האחרות.
במחלקת המחקר מסבירים, כי בחישוב שיעורי המס נכללו מס ההכנסה המוטל ע"י הממשלה, דמי הביטוח הלאומי המשולמים ע"י העובד ומסי הכנסה המשולמים לממשלות אזוריות ולרשויות המקומיות, במדינות בהן קיימים מסים כאלה. החישובים נערכו עבור עובדים ב-8 רמות הכנסה שונות ועבור משקי בית בהרכבים שונים, תוך התחשבות בפטורים ובהטבות המס הנהוגים בכל מדינה.
עוד עולה מהשוואה זו, כי מערכת מס ההכנסה בישראל ייחודית לעומת מרבית המדינות המפותחות, בכך שאינה מתחשבת כמעט במצבם המשפחתי של הנישומים. בעוד שכמעט בכל המדינות המפותחות (למעט פינלנד, פולין, תורכיה ושבדיה) נהוגות הטבות מס להורים לילדים, ולעתים גם לזוגות נשואים בהם אחד מבני הזוג אינו עובד, בישראל הטבות אלה ניתנות רק לנשים עובדות - נוהג שלא נמצא דומה לו במדינות שנכללו בהשוואה. מכיוון שרק 55% מהאימהות בישראל עובדות, ומתוכן רק 50% מגיעות לסף המס לאחר שמתחשבים בנקודות הזיכוי האישיות, הטבות אלה משפיעות רק על כרבע מהמשפחות שבהן יש ילדים. יתר על כן, רק בכ-65% מבין המשפחות הנהנות מהטבות המס – בעיקר במשפחות עם ילד אחד או שניים – מגיעות הנשים לרמת הכנסה המאפשרת לנצל אותן במלואן. לעומת זאת, במדינות המפותחות מקובל לתת את הטבות המס על בסיס ההכנסה של בן הזוג ששכרו הוא הגבוה יותר, או על בסיס ההכנסה המשותפת של שני ההורים. כתוצאה מכך, היקף הטבות המס לשכיר עם שני ילדים במדינות אלה מגיע בממוצע כמעט ל-10% מהשכר ברמות ההכנסה הנמוכות. ברמת הכנסה של פי 2 מהתוצר לנפש היקף הטבות אלה הוא בהיקף ממוצע של 4% מההכנסה.
במחלקת המחקר מציינים, כי אימוץ מערכת מס בישראל – בה מוענקות הטבות מס למשפחות במקביל להעלאת שיעורי המס הבסיסיים ברמות ההכנסה הנמוכות, בדומה למרבית המדינות המפותחות - יוכל להביא בעלות תקציבית נמוכה, להקטנת היקף העוני בקרב משקי הבית שבהם יש לפחות עובד אחד.
 
לוח :1 שיעור המס הממוצע על הכנסות מעבודה על פי המצב המשפחתי ורמת ההכנסה - ישראל 2005 ומדינות OECD והאיחוד האירופי ב -2003 ו-2004
ההפרש בין ישראל ומדינות OECD ממוצע מדינות EU ממוצע מדינות OECD ישראל 2005 רמת הכנסה באחוזים  
(באחוזים) מהתוצר לנפש
 
-13.3 17.8 17.8 4.5 50 רווק
-11.7 23.1 21.9 10.1 75
-8.9 27.0 24.9 15.9 100
-6.5 30.8 28.1 21.6 133
-4.8 33.5 30.5 25.8 166
-3.1 35.6 32.5 29.3 200
0.7 42.1 38.2 38.8 400
2.2 46.8 42.9 45.1 1000
 
-9.7 14.3 14.2 4.5 50 נשוי
-8.0 18.9 18.2 10.1 75
-5.4 22.6 21.3 15.9 100
-3.0 26.6 24.7 21.6 133
-1.5 29.8 27.3 25.8 166
-0.2 32.2 29.5 29.3 200
2.7 39.7 36.2 38.8 400
3.1 45.7 41.9 45.1 1000
 
-3.8 9.6 8.3 4.5 50 נשוי+2
-4.5 15.5 14.7 10.1 75
-2.8 20.0 18.8 15.9 100
-1.2 24.6 22.8 21.6 133
0.1 28.0 25.7 25.8 166
1.3 30.7 28.0 29.3 200
3.5 38.7 35.3 38.8 400
3.5 45.3 41.6 45.1 1000
מקור: חישובי מחלקת המחקר בבנק ישראל על פי:
נתוני OECD, קרן המטבע הבין-לאומית ובסיסי המס במדינות שונות.
Price Waterhouse Coopers, Individual Taxes 2003-2004.
 
​​