9.12.2004 |
|
עיקר דברי נגיד בנק ישראל,
ד"ר דוד קליין, במפגש מיוחד שמקיים היום איגוד הבנקים הזרים בישראל לציון
יובל ה-50 לבנק ישראל |
|
|
|
על החשיבות והצורך בעידכון חוק בנק ישראל |
|
|
|
|
יש צורך לבסס את עבודת התשתית שהושלמה ושנדרשה לקיום עצמאותו בפועל של בנק ישראל ע"י עידכון החוק המיושן של בנק ישראל משנת 1954. מדובר בתהליך שהחל בתיקון חשוב אחד שהוכנס ב-1985 ושאסר על בנק ישראל לתת הלוואות לממשלה למימון הוצאותיה. בכך נוצר הבסיס ההכרחי לניהול מדיניות ריבית, אשר קיבל תוכן נוסף לאחר מכן, עם ביטול מסגרות האשראי המיוחדות ושיעורי הנזילות הגבוהים. כזכור, בסוף שנת 2001, עפ"י הסכם היסטורי בין ראש הממשלה ובין נגיד בנק ישראל, סיים בנק ישראל את תהליכי ביטול הפיקוח על מט"ח, הגמשת רצועת הניוד של שער החליפין עד להפיכתה ללא רלוונטית, וביטול תקרת המק"ם. ב-2003 נכנס לתוקפו יעד יציבות מחירים רב-שנתי במקום יעד אינפלציה שנתי עפ"י החלטת ממשלה היסטורית משנת 2000 - ביזמת שר האוצר ובתמיכת נגיד בנק ישראל, שהיה שותף פעיל בגיבושה. |
|
חקיקה אשר תבטיח
את עצמאותו התיפעולית של בנק ישראל, לצד המשך ניהול המדיניות הכלכלית במתכונת
של השנתיים האחרונות, תאפשר לבנק ישראל לשמור על שערי ריבית נמוכים, הדומים
לאלו המקובלים במדינות המפותחות. בכך יוכל הבנק המרכזי לתמוך בצמיחה, תוך
כדי שמירה על יציבות המחירים. בנק ישראל מציין השנה את יובל ה-50 להקמתו
וחשוב שצביונו של חוק בנק מרכזי מודרני יתגבש בזמן הקרוב, עפ"י המתכונת
המקובלת בעולם. המשמעות המעשית של הנסיונות הרבים שנעשו במשך השנים לשלול
את עצמאותו של בנק ישראל ע"י עידכון חלקי של חוק בנק ישראל, כדי לחייב
אותו להוריד את הריבית היא, כי הריבית שנדרשה לשמירה על יציבות מחירים
הייתה גבוהה יותר לאורך זמן. יתירה מכך, יכולתו של בנק ישראל לטפל בצורה
אמינה בזעזועים, הצצים לעיתים במשק קטן ופתוח, מוגבלת. מדובר בנסיונות
שכרוכים, לעתים, בהסרת אחריותה של הממשלה לצמיחת המשק והטלתה על בנק ישראל,
נטול הסמכויות. אלה פגעו באמינותו של בנק ישראל והאריכו בשנים רבות את
המעבר מאינפלציה ליציבות מחירים. ללא התשתית החוקית הנדרשת לתפקודו של
בנק ישראל פתוחה האפשרות כי החוק המיושן ישונה, כך שיעקר את יכולתו למלא
את תפקידיו, תאפשר לממשלה להטיל עליו כל תפקיד, לרבות תפקידים הסותרים
זה את זה, ותשאיר אותו אחראי לתוצאות. לא מדובר בתסריט דמיוני; הוא כמעט
התממש בפועל בשנת 2002. זהו מצב בלתי אפשרי לא רק לבנק ישראל אלא למשק
כולו – למיגזר העסקי ולכלל האזרחים. |
|
בראשית שנת 2004 הכין צוות פנימי בבנק ישראל, בראשות הנגיד, מהדורה מעודכנת של חוק בנק ישראל שהועברה ע"י הנגיד לשרי האוצר והמשפטים ולמשרד ראש הממשלה, מתוך כוונה שתשמש בסיס להצעה משותפת לממשלה ולכנסת לחוק בנק ישראל מודרני. מדובר בהצעה המבוססת על דו"ח ועדת לוין, הנסיון הבינ"ל שהתגבש בהכנת חוקים חדשים לעשרות בנקים מרכזיים ב-15 השנה האחרונות, ועל התייעצויות עם הבנק המרכזי האירופי אשר התמחה בכך. עיקרי השינויים המוצעים ע"י בנק ישראל, בהשוואה לחוק הקיים, הם כדלקמן: |
|
אין סתירה בין יציבות מחירים לצמיחה אלא שיציבות מחירים, בניגוד לאינפלציה, תומכת בצמיחה. היא מאפשרת ריביות נמוכות לכל הטווחים, ומקטינה אי-וודאות כרקע חיוני להחלטות השקעה. על כן, ייקבע, כי שמירה על יציבות מחירים, בהתאם להחלטת הממשלה מאוגוסט 2000, הינה היעד העיקרי של מדיניות הריבית. במקביל, על בנק ישראל לתמוך ביציבות הפיננסית וכן במדיניות הממשלה לקידום הצמיחה, כל עוד תמיכה זו אינה מערערת את יציבות המחירים. |
1. |
|
בנק ישראל לא יהיה תלוי בממשלה בהפעלת כלי המדיניות לשמירה על יציבות מחירים: בבנק ישראל יפעל עפ"י שיקול דעתו בשוק ני"ע; יהיה חופשי בקביעת מסגרות העבודה מול הבנקים - שיעורי נזילות, פקדונות והלוואות; יתמוך בפעילותו הסדירה של שוק מט"ח, ללא מיגבלות מינהליות, במסגרת משטר של המירות מלאה של השקל. |
2. |
|
אי תלותו של בנק ישראל בממשלה תתבטא גם בהיבטים הבאים: עצמאות בהחלטות המתייחסות למאזן הבנק; קביעת תקציב הבנק; היכולת להעביר מתפקידו את הנגיד תישאר תלוייה רק בסיבות אישיות המוגדרות בחוק; תקופת כהונתו של נגיד תישאר 5 שנים אך הוא יוכל לכהן שתי תקופות בלבד. |
|
|
כל עוד אין לממשלה תחליף הולם, ימשיך הנגיד למלא את תפקידו כיועץ כלכלי לממשלה, בעיקר בתחומים של האיסטרטגיה התקציבית של הממשלה, עידוד ההשקעות – בעיקר בתשתית, המדיניות הכלכלית-חברתית לעידוד הצמיחה, הגדלת שיעור התעסוקה, צימצום ממדי העוני והשינויים המיבניים הנדרשים לשיפור המבנה התחרותי של המשק בכלל ושל המערכת הפיננסית בפרט. |
3. |
|
תוקם מועצת מנהלים, בראשות הנגיד, היושבת דרך קבע בבנק, לצורך קביעת מדיניות הריבית, אישור תקציב הבנק, לרבות שכר עובדיו, ודוחותיו הכספיים. המועצה תימנה 5 חברים: הנגיד, אשר, כאמור, יעמוד בראשה, המשנה לנגיד, ושלושה חברים נוספים אשר יתמנו ע"י הממשלה. הליך המינוי, המפורט בחוק, יבטיח כי חברי המועצה יהיו מומחים ובעלי נסיון בתחומים עליהם מופקד בנק ישראל, ונטולי פניות וניגודי עניינים. |
4. |
|
החוק יסדיר את כללי הדיווח של בנק ישראל לממשלה, לכנסת ולציבור: דו"חות תקופתיים (דו"ח שנתי על כלכלת ישראל, דו"ח אינפלציה, ודוחות כספיים), והודעות חודשיות על החלטות הריבית. |
5. |
|
|
|
|