מחקר חדש בבנק ישראל: השקעה בתשתית תחבורתית, יוממות ושכר
מחקר חדש בבנק ישראל: השקעה בתשתית תחבורתית, יוממות ושכר
22/04/2008
שיתוף:
22.4.2008
מחקר חדש בבנק ישראל: השקעה בתשתית תחבורתית, יוממות ושכר*
ההשקעות בכבישים ורכבות בשנים 1993 עד 2003 הגדילו את תנועת היוממות (נסיעה יומיומית למקום העבודה) בכ-18 אלף איש בממוצע שנתי, והם מסבירות כשני שלישים מהגידול הכולל בתנועת היוממות.
השקעות בכבישים תרמו בעיקר להגדלת היוממות בין אזורים צמודים, אך לא הייתה להן השפעה ממשית על היוממות בין אזורים מרוחקים. לעומת זאת, התרומה של השקעה ברכבת ניכרת בעיקר בין אזורים שאינם צמודים.
להשקעות בכבישים, שהגדילו את היוממות, נמצאה תרומה מובהקת לעלייה בשכר של גברים.
התרומה של תשתיות תחבורתיות לתוצר נובעת משיפור הגישה של הפירמות לעובדים, ללקוחות ולספקים פוטנציאליים. מחקר זה התמקד באמידת התרומה של ההשקעות בכבישים וברכבות להגדלת הנגישות של פירמות לעובדים, נגישות המאפשרת ניצול יעיל יותר של ההון האנושי הקיים במשק והקטנת פערי השכר בין הפריפריה למרכז. יש לציין שמחסור בתשתיות מקטין בעיקר את הגישה של עובדים לפירמות, בעוד שניתן להסיט פעילות של הפירמות מול לקוחות וספקים מחוץ לשעות הגודש.
המחקר שנערך על ידי רוני פריש ושי צור ממחלקת המחקר בבנק ישראל בחן את השפעת ההשקעה בכבישים וברכבות, בכל אחד מ-50 האזורים הטבעיים בישראל, על היוממות – נסיעה יומיומית של אנשים למקום עבודתם הנמצא מחוץ לאזור מגוריהם. החוקרים אמדו את השינוי בהיקף היוממות בין אזור מוצא לאזור יעד בין שנת 1993 לשנת 2003. נימצא שתופעת היוממות התרחבה (לוח 1), והיא מאפיינת גברים, משכילים וצעירים. כמו כן ירד מאוד משקל היוממים הנכנסים לאזור ת"א ועלה חלקם של האזורים הקרובים לו.
היוממות בין אזור המוצא והיעד התרחבה בתגובה לגידול בהשקעה בכבישים באזור המוצא, לגידול בהשקעה בכבישים באזורי יעד שהם מטרופולין, באזורים שחוברו לרשת הרכבות הארצית, ובאזורים שכביש שש עובר בהם – כול זאת מעבר לגידול ביוממות הנגזר מהתרחבות האוכלוסייה. ההשקעה המצטברת בתשתיות התחבורתיות במהלך השנים 1993 עד 2003 מסבירה כשני שלישים מהגידול הכולל בתנועת היוממות, שהסתכם ב-240 אלף איש. ניתוחי רגישות מלמדים שהתרומה של השקעה ברכבת (שהגדילה את מספר היוממים בכ-18 אלף איש) ניכרת בעיקר בין אזורים מרוחקים ושאינם צמודים; בעוד שהשקעה בכבישים תורמת בעיקר להגדלת היוממות בין אזורים טבעיים צמודי דופן, אך אין להם תרומה ממשית להגדלת היוממות בין אזורים מרוחקים יותר. ההשקעות בתשתית הגדילו בעיקר את יוממות הגברים, ואילו השפעתם על יוממות הנשים הייתה קטנה.
בחינת השפעת ההשקעות בכבישים על שכר הגברים גילתה שההשקעה הממוצעת בכבישים באזור טבעי ובאזור היעד העיקרי שלו (200 מיליוני ש"ח, לכל אחד מהם, במחירי 1995) העלו את השכר של גברים באזור הטבעי בסדר גודל של 10 אחוזים. מכאן, שסך השקעות בכבישים בשנים 2004-1992 הגדילו את השכר הממוצע של גברים במשק בשיעור דומה.
לוח 1: שיעור היוממים (עובדים מחוץ לאזור הטבעי) בשנים 1992-1994 ו-2002-2004, אחוזים
2002-2004
1992-1994
33.2
30.4
שיעור היוממים בקרב כלל המועסקים במשק
21.9
19.3
מרחק נסיעה ממוצע של היוממים (ק"מ – קו אווירי)
14
10.8
שיעור היוממים לאזור טבעי שאיננו צמוד דופן (מכלל המועסקים)
12.1
9
שיעור היוממים ל-20 ק"מ ומעלה מכלל המועסקים
30.9
38.2
שיעור היוממים לאזור טבעי ת"א מכלל היוממים
39.5
34.8
שיעור היוממים לנפות ת"א והמרכז – מלבד לאזור טבעי ת"א
28
24.5
שיעור היוממים – מועסקים המתגוררים במחוזות צפון ודרום (פריפריה)
33
30.9
מרחק נסיעה ממוצע של יוממים המתגוררים בפריפריה (ק"מ)
5.9
4
שיעור היוממים למחוזות ת"א והמרכז מהמתגוררים בפריפריה
38.8
35.6
שיעור היוממים בקרב גברים
27.2
23.5
שיעור היוממים בקרב נשים
35.7
32.3
שיעור היוממים בגילאי 40-20
31.4
29.6
שיעור היוממים בגילאי 65-41
35.9
32.2
שיעור היוממים בקרב בעלי 13 שנות לימוד ומעלה
30.3
29.5
שיעור היוממים בקרב בעלי השכלה של עד 12 שנות לימוד
הדעות המובאות במאמר הן על דעת הכותב בלבד ואינן משקפות את עמדת בנק ישראל