24.1.2006
 
ד"ר קרנית פלוג מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל היום בכנס הרצליה:
 
מס הכנסה שלילי הוא אמצעי יעיל לסיוע בהפחתת העוני. כך עולה מהשוואה בין הנהגת מס הכנסה שלילי לצעדי מדיניות שונים  
70% מההטבה הגלומה בהנהגת מס הכנסה שלילי למשפחות מעוטות הכנסה עם ילדים, תגיע ל- 3 העשירונים הנמוכים. זאת בעוד שאותם עשירונים יהנו רק מ- 30% מההטבה אם יופחת שיעור המע"מ על מזון, 20% מהפחתת שיעור המע"מ הכללי וכ- 19% אם תוחלף המדרגה התחתונה של מס בריאות במס הכנסה  
"מס הכנסה שלילי הוא כלי מדיניות מרכזי שיתמודד עם התופעה המתרחבת של עוני בקרב משפחות שיש בהן מפרנס. מס הכנסה שלילי יגדיל את ההכנסה הפנוייה של אנשים עובדים, ללא פגיעה בכושר התחרות של היצרן הישראלי"  
"החל מאמצע שנות התשעים ועד שנת 2002 גדל אי השיויון בשוק העבודה שהתבטא בירידה בשכר היחסי של בעלי השכלה נמוכה, בגידול מתמשך בשיעורי האבטלה שלהם, תוך גידול באוכלוסיית הנשענים על מערכת הרווחה. כתוצאה מכך ירדו בהדרגה שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה מחד, והתרחבו ממדי העוני בקרב האוכלוסייה העובדת מצד שני. תהליכים אלה השתקפו בכך שהחלק של ההכנסה בקרב האוכלוסיה הענייה הנובע מקצבאות הלך וגדל, בעוד שהחלק הנובע מעבודה, הלך והצטמק", כך אמרה היום ד"ר קרנית פלוג ,מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, במסגרת כנס הרצליה. לדעתה של ד"ר פלוג האתגרים העומדים בפני המדיניות הכלכלית היום הם להאיץ את קליטתם בתעסוקה של המצטרפים לשוק העבודה, ולתרום להגדלת התמורה לעבודה למעוטי השכלה כך שהתעסוקה תבטיח רמת חיים סבירה.
בהתייחסה להעלאת התמורה בשוק העבודה לבעלי השכלה נמוכה ציינה ד"ר פלוג כי מס הכנסה שלילי הוא כלי מדיניות מרכזי שיתמודד עם התופעה המתרחבת של עוני בקרב משפחות שיש בהן מפרנס. מס הכנסה שלילי יגדיל לדעתה את ההכנסה הפנוייה של אנשים עובדים, ללא פגיעה בכושר התחרות של היצרן הישראלי.
ד"ר פלוג מנתה את המאפיינים העיקריים של התכנית המוצעת ל"מס הכנסה שלילי":
התניית המענק בכך שההכנסה המשותפת של בני הזוג תהייה מתחת לסף מסוים ובמצב המשפחתי (מתן המענק רק להורים לילדים).  
התניית המענק בהשתכרות מעל לסף הכנסה מינימלי, או בעבודה של לפחות מספר שעות שבועיות מינימלי.  
ביישום התוכנית יש חשיבות לכך שהתשלום יתבצע ישירות מהממשלה לעובד, ולא באמצעות המעסיק.  
במהלך הנאום הציגה ד"ר פלוג השוואה בין התכנית למס הכנסה שלילי לצעדי מדיניות שונים, אשר עלו לדיון ציבורי בהקשר של המלחמה בעוני, מההיבט של יעילותם במיקוד ההטבה בעניים, ובפרט בעניים עובדים.
מן ההשוואה, בין אמצעי המדיניות השונים שנבחנו, עולה כי מס הכנסה שלילי הוא היעיל ביותר בסיוע לבעלי הכנסה נמוכה ולכן גם בהפחתת העוני; בהנהגת מס הכנסה שלילי למשפחות מעוטות הכנסה עם ילדים, תגיע 70% מההטבה ל- 3 העשירונים הנמוכים. זאת בעוד שהפחתת מס הערך המוסף על מזון משפיעה באופן דומה על כל עשירוני ההכנסה, הפחתת המע"מ הכללי מטיבה יותר עם העשירונים הגבוהים ושלושת העשירונים הנמוכים ייהנו רק מ- 20% מההטבה. החלפת מס בריאות במס הכנסה במדרגה התחתונה מטיבה בעיקר עם שכבות הביניים כאשר רק 18.6% מההטבה תגיע ל- 3 העשירונים הנמוכים.
בנוסף להנהגת מס הכנסה שלילי הציעה הד"ר פלוג להרחיב את סבסוד השרותים תומכי העבודה (למשל, מעונות יום, גני טרום חובה והסעות לעבודה), ולפעול לשיפור המיומנויות של מעוטי ההשכלה באמצעות שיפור מערכי השלמת השכלה והכשרה מקצועית. "בטווח הארוך יותר, צריך שמערכת החינוך תקנה את הכישורים הנדרשים לתעסוקה עתידית לכל חלקי החברה", אמרה.
בהתייחסה למכלול התכניות לצמצום ממדי העוני ציינה ד"ר פלוג כי רק צמיחה בת קיימא תתרום להעלאת רמת החיים של כלל אזרחי המדינה ותביא ליצירת המשאבים שיאפשרו גם טיפול ממוקד באלה שנשארים מאחור. כדי לתמוך בהמשך הצמיחה חשוב לדבוק באסטרטגיה של צמצום משקל ההוצאה הציבורית ומשקל החוב בתוצר. לפיכך, ישום מכלול האמצעים לטיפול בעוני, שיחייב הקצאת משאבים, יהיה כרוך בשינוי משמעותי בסדרי העדיפויות בתקציב.
 
התפלגות ההטבה, באמצעי מדיניות שונים, לפי עשירוני הכנסה
התפלגות ההטבה הגלומה בהפחתת המע"מ הכלכלי ביטול/הפחתת המע"מ על מזון2 החלפת המדרגה התחתונה של מס הבריאות במס הכנסה "מס הכנסה שלילי" העשירון1
(אחוזים מסך עלות התוכנית)
17.1 10.9 5.7 0.0 10
13.8 10.6 9.1 0.4 9
11.6 10.4 11.4 0.7 8
10.8 10.0 13.4 1.4 7
9.8 9.9 15.2 3.0 6
8.9 9.9 14.9 9.3 5
7.8 9.6 11.6 15.1 4
7.6 9.7 8.3 21.9 3
6.8 9.3 5.7 35.7 2
5.7 9.6 4.6 12.5 1
100 100 100 100 סך האוכלוסיה
 
1 העשירון הגבוה ביותר הוא בעל ההכנסה הגבוהה ביותר לנפש סטנדרטית.
2 ללא כולל מזון ומשקאות הנצרכים במסעדות. בהנחה שכל הפחתת המע"מ תתבטא בירידת המחיר.