בנק ישראל פועל נמרצות לקידום היעילות והתחרות בתחום התשלומים ומעודד גישה של גופים חוץ בנקאיים חדשים אל מערכות התשלומים המבוקרות. במסגרת זאת מאפשר הפיקוח על מערכות התשלומים בבנק ישראל לגופים אשר אינם עוסקים בפעילות צולבת גישה ישירה למערכת כרטיסי חיוב של חברת שב"א.

 

מדובר בגופים המתפעלים מועדוני צרכנות אשר פועלים במודל CLP (Closed Loop Payments) שבו גוף אחד פועל הן בצד ההנפקה והן בצד הסליקה. גופים אלו מתפעלים מועדון לקוחות סגור ומבצעים גם את הנפקת הכרטיס ללקוח וגם את פעולת הסליקה וההתחשבנות מול בתי העסק המכבדים את הכרטיס. עד היום כל גוף CLP נדרש לתחזק תשתית סליקה עצמאית ולפרוס אותה בבתי העסק המצטרפים למועדון, מהיום יוכלו המועדונים להתחבר למערכת כרטיסי חיוב של חברת שב"א וכך לסלוק את כרטיסי המועדון במסופים הקיימים כבר בבתי העסק.

 

צעד זה הוא המשך לשורה של צעדים שקידם בנק ישראל בתחום התשלומים בשנים האחרונות והוא מביא עמו בשורה למשק בכללותו; הגופים ייהנו מפתרונות טכנולוגיים קיימים שמתאפשרים בזכות הגישה למערכת התשלומים ויוכלו להציע שירותים בפריסה רחבה יותר של בתי עסק. זאת, בנוסף לטכנולוגיות מימוש הטבות הקיימות ופועלות כבר במשק. יתכן אף שיקומו מועדונים חדשים אשר יאיצו את התחרות בענף המועדונים. גם עסקים קטנים בישראל יוכלו להצטרף בקלות למועדוני צרכנות שונים ולהציע מוצרים ושירותים מתקדמים כך שהציבור בישראל ייהנה מפריסה רחבה של מועדוני הלקוחות וממגוון הטבות צרכניות.

 

ההחלטה לאפשר לגופים אלו גישה למערכות תשלומים התקבלה לאחר בחינה של  שיקולי יעילות ויציבות במערכות התשלומים. בעקבות בחינה זו, נקבעו תנאים שמטרתם לאפשר פעילות זו. 

 

בסקר שערך בנק ישראל עלה כי למעלה מ- 50% מהמדווחים מחזיקים כיום תווי שי לא ממומשים בשווי ממוצע של כ-300 שקלים, ולמעלה מ-50% מהם מחזיקים אותם כבר מעל לחצי שנה.

 

היקף הסכומים הבלתי ממומשים ומצויים בקרב הציבור מוערך בכ-670 מיליון ₪ וכ-30% מהנסקרים דיווחו כי היו מעדיפים לממש את ההטבות בבתי עסק שאינם מכבדים כיום את התווים.

 

בעקבות השינוי, יתאפשר למועדונים להציע את מימוש ההטבות הצרכניות בבתי עסק רבים יותר ובנגישות גבוהה יותר, מה שעשוי להוביל למימוש ההטבות השונות שיתקבלו באופן מהיר ומלא יותר[1]. תהליך זה, עתיד לסייע בהורדת יוקר המחייה ובניצול יעיל של ההטבות.

בנק ישראל מעריך כי  בעקבות פתיחת הגישה למערכות התשלומים לגופים אלו ולאור הטמעת תקן ה-EMV[2] בישראל, מועדוני הלקוחות ישתלבו בטכנולוגיה החדשה ויאפשרו את מימוש ההטבות תוך ייעול התהליך עבור הלקוחות ובתי העסק, זאת על ידי מימושם בעסקאות ללא מגע המבוצעות בכרטיסי חיוב או בארנקים דיגיטליים באמצעות קירובם למסוף בית העסק.

 

עודד סלומי, מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה:

"למועדוני הלקוחות בישראל מאות אלפים ולעיתים מיליוני לקוחות פעילים הנהנים מהטבות ממומנות הניתנות למימוש בעיקר ברשתות ובבתי העסק הגדולים אשר מסוגלים לממן את האינטגרציה הטכנולוגית היקרה והייחודית שנדרשת עבור ההצטרפות לאותם מועדונים. השינוי שבנק ישראל מוביל היום, יאפשר לעסקים הקטנים להצטרף למועדונים ללא אינטגרציה טכנולוגית כבדה ויקרה וליהנות אף הם מהגישה לפעילות המועדונים, תוך שימוש במסוף הקיים בבית העסק. בעקבות השינוי פעילות המועדונים תוסב למימון הטבות גם בעסקים הקטנים בהתאמה לצרכיהם. שינוי זה יוכל לסייע לבתי העסק הקטנים בהגדלת המכירות, בשיפור תזרים המזומנים, בגיוס לקוחות חדשים ובחיזוק יכולת התחרות שלהם מול הרשתות ובתי העסק הגדולים ואני מברך על כך."