לצפייה בהודעה לחץ כאן

בנק ישראל מפרסם את הנחיותיו לעניין אופן ביצוע דוח בקביעת אסדרה בהתאם לחוק עקרונות האסדרה.

המפקח על הבנקים, מר יאיר אבידן: "אסדרה הינה אבן יסוד מרכזית בפעילות הפיקוח על הבנקים ואנו רואים בחוק עקרונות האסדרה הזדמנות לטיוב ולשיפור תהליכים. החוק מדגיש את החשיבות של בחינת עלות- תועלת של אסדרה, את שיתוף הציבור והשקיפות בתהליכי אסדרה. נדבכים אלו הם חלק מתהליך האסדרה הקיים בפיקוח, אך הם חוזקו בעקבות החוק, ובכוונתנו להמשיך לעשות זאת, בתהליך למידה מתמשך."

 

הממונה על שיתוף בנתוני אשראי, מר אייל חדד: "אנו במערכת נתוני אשראי רואים חשיבות רבה בשיפור תהליכי העבודה והאסדרה, ובפרט כדי להגן על עניינם ופרטיותם של משקי הבית במדינת ישראל ועל מנת לוודא שהנתונים המדווחים למערכת אמינים ומטויבים. תהליכי אסדרה מקצועיים ושקופים לציבור הם נר לרגלנו ואנו שואפים לשיפור מתמיד בעבודתנו. אני סבור כי עבודת האסדרה תהיה טובה יותר הודות לחוק זה."

 

חוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021 (להלן- החוק) אשר יכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023 חל על בנק ישראל כתאגיד ציבורי לעניין הפעלת סמכויותיו בכל הנוגע לאסדרת תחומי הבנקאות, הסולקים ושיתוף בנתוני אשראי. מטרת חוק זה לקדם אסדרה מיטבית של גורמי ממשלה ותאגידים ציבוריים, שנועדה להשיג יעד ברור ומעוגן בסמכויות המאסדר, ולהוות אסדרה איכותית אשר לא משיתה נטל רגולטורי עודף.

כחלק מהגברת השקיפות בפעילות בנק ישראל, הבנק  מפרסם את ההנחיות שקבע לעניין אופן ביצוע דוח בקביעת אסדרה, המהווה נדבך מרכזי בדרישות החוק. ההנחיות מקיפות את הנחיות הפיקוח על הבנקים לעניין אסדרה בתחומי הבנקאות והסולקים ואת הנחיות מערכת נתוני אשראי לעניין השיתוף בנתוני אשראי.

ההנחיות מעגנות חלקים מרכזיים בתהליך האסדרה אשר יבואו לידי ביטוי בדוח קביעת האסדרה, ובכלל זה מענה על השאלה למה נועדה האסדרה, מי הגורמים המושפעים ממנה, האם היא מבוססת על אסדרה מחו"ל, מהן החלופות שנשקלו, מהן ההשפעות הצפויות של החלופה שנבחרה וכיצד שותפו בעלי העניין והציבור בתהליך האסדרה. 

בנק ישראל מייחס חשיבות רבה לתהליכי אסדרה מקצועיים ושקופים לציבור והוא נערך מאז חקיקת החוק לעמידה בכל החובות המוטלות עליו, ובכלל זה בחן מחדש וטייב את תהליכי האסדרה שלו.         

להורדת מסמך ההנחיות של הפיקוח על הבנקים

להורדת מסמך ההנחיות בעניין שיתוף נתוני אשראי