הרשמה לדיוור
כולל הודעות SMS

אזהרה לציבור מפני הונאות על ידי התחזות

אזהרה לציבור מפני הונאות על ידי התחזות לבנק ישראל או לתאגידים בנקאיים

הפיקוח על הבנקים מבקש להביא לידיעת הציבור כי גורמים עבריינים מנסים לבצע פעולות הונאה מתוך מטרה להוציא כספים מלקוחות במרמה תוך התחזות, בין היתר, לנציגים של בנקים, של חברות כרטיסי אשראי, של בנק ישראל ושל משטרת ישראל. לעיתים שולח הגורם העוין תעודות מזויפות המעידות על זהותו הבדויה, כדוגמת תעודת שוטר, או מכתב מטעם בנק ישראל.

ניסיונות ההונאה כוללים פנייה של הגורמים העוינים ללקוחות המערכת הבנקאית, בערוצי תקשורת מגוונים כגון שיחות טלפוניות, שליחת מסרונים ושליחת דואר אלקטרוני. ההודעות נשלחות מכתובת שהיא לכאורה שייכת לגורם שמתחזים לו כדוגמת הבנק. בעת ההונאה נעשה שימוש בכתובת מזויפת או במספר טלפון הנחזה להיות של הבנק או של בנק ישראל, ולעיתים ההודעות כוללות הפנייה לאתר אינטרנט מתחזה.

לאחר שנוצר קשר בין הגורם העוין לבין  בעל החשבון, מבקש הגורם העוין מבעל החשבון לשלוח אליו או למסור לו פרטים אישיים או מידע פיננסי שמאפשר משיכת כספים מחשבונו. המידע שמבקש הגורם העוין עלול לכלול: פרטים אישיים, פרטי חשבון, פרטי כרטיס אשראי וקוד המתקבל אצל בעל החשבון או אצל בעל כרטיס האשראי במכשיר הטלפון הנייד.

הגורמים העוינים לעיתים מבקשים את הפרטים תוך נקיטה באיומים ובאסטרטגיית הפחדה והפעלת לחץ, תוך העלאת טענה שהמידע המבוקש נדרש לשמירה על החשבון מפני פעילות של גורם עוין או תקלה לכאורה שאירעה בשרתי הבנק או בחברת כרטיסי האשראי, שמחייבת טיפול דחוף המצריך את המידע המתבקש. אסטרטגיה נוספת  שנוקטים בה גורמים עוינים היא הבטחה לקבלת כספים, זכייה בהגרלה או צורך בהתחברותם לחשבון הבנק לצורך ביצוע השקעה אטרקטיבית.

הציבור מתבקש להגביר את ערנותו ולהימנע ממסירת פרטים אישיים וחסויים. אנו מבקשים לציין כי בנק ישראל, בנקים מסחריים וחברות כרטיסי האשראי לא יפנו לאזרחים בבקשה למסור פרטים אישיים וחסויים ופרטים פיננסיים הכוללים אמצעי אימות וזיהוי שנשלחו לפונה כגון מסרון המכיל קוד אישי.

אם יש לך חשש כי נפלת קורבן לאירוע הונאה אנו ממליצים לפנות בהקדם האפשרי ישירות למחלקת הביטחון של התאגיד הבנקאי או לנציבות תלונות הציבור. ככל שלא קיבלת מענה או המענה אינו לשביעות רצונך באפשרותך לפנות אל הפיקוח על הבנקים בתלונה בנושא.

​​המלצות לאבטחת חשבון הבנק:

  • מסרו פרטי זיהוי אך ורק לאחר ביצוע שיחה חוזרת למוקד התאגיד הבנקאי למספר טלפון שמצאתם בעצמכם באתר הבנק.
  • אל תתחברו לחשבון הבנק מתוך מסרון או דוא"ל שאתם מקבלים.
  • בדקו את כתובת האתר שאתם מתחברים אליו (וודאו שמאוית כראוי), במיוחד כאשר מתחברים לאחר חיפוש הכתובת במנועי החיפוש.
  • אל תמסרו פרטי כרטיס אשראי או קוד זיהוי שנשלח אליכם בקישור שקיבלתם בהודעת מסרון או דוא"ל להשלמת פרטים. הבנק או חברת האשראי לא יבקשו את פרטי הקוד בשיחה טלפונית, שהלקוח לא יזם אותה.
  • טעיתם ואתם חוששים שמסרתם פרטים לגורם עוין, פנו באופן מיידי לתאגיד הבנקאי ודווחו על כך.
  • בצעו בדיקה תקופתית של הפעילות והתנועות בחשבונכם לצורך איתור תנועות חשודות או אי התאמות.
  • אם יש ספק – אין ספק ומוטב לא להיענות להודעה, לשיחה או ללחוץ על קישור לפני בדיקה מול הבנק או מול החברה הרלוונטיים.
דף זה עודכן לאחרונה בתאריך: 19/11/2024