הרשמה לדיוור
כולל הודעות SMS

חזון הפיקוח ויעדים

חזון הפיקוח על הבנקים

להיות פיקוח מקצועי ויוזם לטובת הציבור והמשק

הפיקוח על הבנקים מגבש ומעדכן את האסטרטגיה הפיקוחית אחת למספר שנים בהתאם להתפתחויות בשווקים בארץ ובעולם. אסטרטגיה זו, מנחה את עבודת הפיקוח על הבנקים בשנים שיבואו.

השלב מקדים לגיבוש של תפיסה פיקוחית ואסטרטגיה, כולל שני רכיבים עיקריים: הראשון, הבנה של התהליכים המשפיעים על האקו-סיסטם הפיננסי, ואף מעורבות ושותפות בעיצובו, והשני החזון והיעדים של הפיקוח על הבנקים במבט צופה פני עתיד.

בפברואר 2024 הציג המפקח את האסטרטגיה המעודכנת. מצורפים נאום ומצגת המפקח.

המפקח על הבנקים, מציב מעת לעת, בנוסף ליעדיו שנגזרים מהקבוע בחוק, יעדים נוספים שמטרתם לסייע בהשגת אותם יעדים הקבועים בחוק ("יעדים תומכים").

יעדים עיקריים

  • יציבות

    עקרונות השמירה על יציבות המערכת הבנקאית: ראשית, שמירה על כספי הציבור שנמצאים במערכת הבנקאית – אלו הפיקדונות של כל אחת ואחד מאיתנו; שנית, להבטיח כי שירותים בנקאיים רציפים יהיו זמינים לציבור בשגרה וגם בשעת חירום; בנוסף, יציבות המערכת שומרת על יכולת הבנקים לשמש כמנגנון יעיל להקצאת מקורות מימון למשק ותמיכה באשראי העסקי והפרטי, כפי שגם נעשה לדוגמא בזמן הקורונה; ולבסוף, היציבות היא בסיס למימוש המדיניות המוניטרית של בנק ישראל.

    להרחבה על תפיסת יעד היציבות מצ"ב מסמך יעודי 

  • הוגנות

    הטמעת תרבות הוגנת כלפי הלקוחות, מכלילה ומשפיעה

    הפיקוח שם למטרה לקדם תרבות הוגנת כלפי הלקוחות, באופן שהשירותים הבנקאיים יינתנו לכלל הלקוחות, בדגש על התאמה השירותים הבנקאיים לסוגי האוכלוסיות השונות ומאפייניהם (אוכלוסייה מבוגרת, עולים חדשים ועוד); ובמגוון ערוצי שירות ותמיכה ביחד עם רמת שירות גבוהה, שתיתן מענה לצרכי הלקוחות ותתמוך בהם באופן שיוכלו לקבל החלטות מושכלות אודות נכסיהם והתחייבויותיהם הפיננסיות. פועל יוצא של התנהלות הוגנת הוא חיזוק אמון הציבור במערכת הבנקאית ושמירה על יציבותה

    להרחבה על תפיסת יעד ההוגנות מצ"ב מסמך יעודי

יעדים תומכים

  • תחרות

    ביסוס מערכת פיננסית תחרותית ומתקדמת לטובת הלקוח

    הפיקוח רואה ערך רב וחשיבות בהגברת התחרות במערכת הפיננסית. מערכת בנקאית תחרותית יכולה לתרום לרווחת לקוחות הבנקים, שכן היא יכולה להביא להפחתה במחירי השירותים הבנקאיים, למגוון רחב יותר של מוצרים ושירותים, לתמריץ חיובי לחדשנות ולהתייעלות, להגברת ההכלה הפיננסית, ולשיפור השירות לצרכן ואף את האמון שלו במערכת.

    להרחבה על תפיסת יעד התחרות מצ"ב מסמך יעודי

  • מודל הפעלת הפיקוח

    עיצוב פעילות הפיקוח על הבנקים לאתגרי הסביבה המשתנה, תוך התאמת תכניות העבודה, אופי פעילות היחידות השונות בפיקוח והקשר בין הפיקוח לגופים הרלוונטיים השונים בכדי לייצר סביבת עבודה פיקוחית אפקטיבית ומותאמת ליעדי הפיקוח ולסביבה המאקרו-כלכלית.