- הפיקוח על הבנקים מוסמך לברר את תלונות הציבור בכל תחומי הפעילות של התאגידים הבנקאיים – הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. פעילות זו משתלבת עם כלים נוספים שמפעיל הפיקוח על הבנקים לקידום ההוגנות והשקיפות ביחסי בנק-לקוח.
- בשנת 2013 טופלו בפיקוח על הבנקים 5,067 פניות ותלונות בכתב, מהן 1,549 תלונות בדבר סכסוך קונקרטי בין הלקוח לבנק, ו-3,518 פניות לקבלת מידע על זכויות צרכניות, שאלות בדבר מדיניות הפיקוח ובירורים שונים. בנוסף, ניתן מענה לכ-21,450 פניות טלפוניות.
- 22.2% מהתלונות על התאגידים הבנקאיים שבהן נקבעה עמדה על ידי הפיקוח, נמצאו מוצדקות, בדומה לשיעורן בשנה קודמת. שיעורים אלו נמוכים משיעור התלונות המוצדקות שנמצאו בעבר.
- התלונות שטופלו ב-2013 עסקו ברובן באמצעי תשלום (33% מהתלונות) ובחשבונות עובר ושב (24% מהתלונות).
- פילוח התלונות המוצדקות לפי הגורם לכשל העלה כי הסיבה העיקרית להם נעוצה בגורם האנושי.
- בעקבות התערבות הפיקוח על הבנקים שילמו התאגידים הבנקאיים ללקוחותיהם סך כולל של כ-5.3 מיליון ש"ח מהם 1.5 מיליוני ש"ח במסגרת תלונות פרטניות, והיתר בעקבות תהליכים רוחביים שבוצעו בעקבות המידע שעלה מהטיפול בתלונות.
- הפיקוח מדרג את איכות טיפול הבנקים בלקוחותיהם, כפי שהוא משתקף מטיפולו בתלונות הציבור. בשנת 2013 ארבעה בנקים דורגו על ידי הפיקוח בדרוג זהה (הבינלאומי, לאומי, דיסקונט, המזרחי-טפחות) - בציון טוב, ובנק אחד דורג בדרוג נמוך יותר (הפועלים) – בציון תקין.
מספר התלונות שהטיפול בהן הסתיים ושיעור התלונות המוצדקות, 2013 בהשוואה ל-2012
2012 |
2013 | |
מספר התלונות שהטיפול בהן הסתיים |
1,253 |
1,549 |
מספר התלונות שגובשה לגביהן עמדה |
898 |
1,131 |
מספר התלונות שנמצאו מוצדקות |
193 |
251 |
שיעור התלונות המוצדקות מתוך אלה שגובשה לגביהן עמדה |
21.5% |
22.2% |
שיעור התלונות המוצדקות בעשור האחרון
הדירוג של חמשת הבנקים הגדולים
הדירוג מבוסס על שקלול של ארבעת הקריטריונים המפורטים בסקירה המלאה[1]1
הבנק[2] |
הדירוג | ||
2011 |
2012 |
2013 | |
הבינלאומי |
תקין |
טוב |
טוב |
דיסקונט |
טוב |
תקין |
טוב |
לאומי |
טוב |
טוב |
טוב |
מזרחי-טפחות |
טעון שיפור ניכר |
תקין |
טוב |
הפועלים |
תקין |
תקין |
תקין |
הפיקוח על הבנקים מוסיף לעמוד לרשות הציבור בכל נושא הנוגע ליחסיו עם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. לקבלת מידע או להגשת תלונות בנושאי צרכנות בנקאית ניתן לפנות אל היחידה לפניות הציבור:
o טלפון: 02-6552680
o פקס: 02-6669077
o דואר: ת"ד 780 ירושלים 91007.
[1] דירוג התאגידים הבנקאיים נערך בהתבסס על המידע שהתקבל בפיקוח על הבנקים בעקבות טיפול בפניות ותלונות לקוחות בלבד, והוא ניתן כשירות לציבור. דירוג זה אינו מהווה ציון כולל לתאגיד הבנקאי בנוגע למכלול פעילותו, ולכן אין לראות בו משום הצעה או המלצה.
[2] הבנקים מסודרים בלוח לפי דירוגם בשנת 2013, ובתוך הדירוג – לפי סדר אלף-בית.